H. C. Andersen og Verdensmålene
Dette er et kort uddrag – en række danskfaglige øvelser – af en kommende bog om H. C. Andersen og Verdensmålene. Bogen er skrevet af Tony Andersen og Rasmus Storm og udkommer snart.
På siden findes projekter indsendt af danske UNESCO verdensmålsskoler. Projekterne er alle med udgangspunkt i FNs 17 verdensmål og kan bruges som inspiration og motivation samt udgøre grundlaget for eksempelvis skoleprojekter, undersøgelser eller lignende.
Dette er et kort uddrag – en række danskfaglige øvelser – af en kommende bog om H. C. Andersen og Verdensmålene. Bogen er skrevet af Tony Andersen og Rasmus Storm og udkommer snart.
Hvordan føles det at være en international toppolitiker? Under Model United Nations (MUN) ifører eleverne sig jakkesættet og træder ind på den politiske scene. MUN er et fagligt rollespil, hvor gymnasiet i fem dage i november forvandles til FN i miniformat.
Eleverne er guide for hinanden og formidler historien(erne) fra deres område. De får herved en historisk bevidsthed, til når de senere skal formidle stoffet til andre.
Hvordan kan I designe løsninger til megabyer, så vi fortsat kan bo mange sammen samtidig med, at det er bæredygtigt?
Hvordan får vi flere på skolen til at affaldssortere?
Det spørgsmål stillede vi vores 9. årgang, der straks gik i gang med at tænke nogle tanker.
Vinderprojektet bliver sat i værk på skolen.
Kan man bygge et hus, der er CO2-neutralt – og hvad skal der i så fald lægges vægt på?
Det var opgaven, da elever fra Danmark og Nederlandene arbejdede sammen under emnet Resliente og klimavenlige byer.
Flere lærere og elever fra landene omkring Østersøen, deltog i september måned i “Baltic Sea Summer Camp 2019”, og Roskilde Gymnasium var også repræsenteret.
Rapport fra årets Årø Camp med elevernes egne ord.
FN’s verdensmål blev brugt til at binde skolen sammen, gøre opmærksom på vores fælles ansvar omkring kloden samt få de nye studieretningsklasser ordentligt integreret.
Fire elever fra Gladsaxe Gymnasium deltog til UNESCO C40 d. 9.-11. oktober 2019. Deres projekt bestod i at udveksle og videreudvikle ideer til bæredygtige tiltag, der kan implementeres lokalt på skolerne.
Kan et hus være CO2-neutralt?
8. årgang på Bredagerskolen og 8. årgang på Jacob Liesvelts gymnasium i Hellevoutsluis, Sydholland prøvede, om det kunne lykkes…
Elever på Roskilde Gymnasium har i ugen efter påskeferien 2019 lært om grøn omstilling og deltaget i aktiviteter målrettet en øget forståelse for klima og inspiration til handling. “Grøn Skole Uge” har stået i miljøets tegn, og skolens miljøråd har i den sammenhæng arrangeret flere grønne aktiviteter på skolen.
Elever fra tre skoler i UNESCO ASP netværket for Bæredygtig Udvikling deltog i Let’s Take Care of the Planet European Youth Conference i Lissabon i maj 2018.
Cadmous College i Libanon og Sønderskov-Skolen i Danmark er gode til at udveksle erfaringer i forbindelse med implementering af undervisning i Global Goals. Her er et vellykket eksempel erfaringsudveksling mellem lærerne på de to skoler.
Udvekslingsprojekt mellem danske og libanesiske elever på 8. klassetrin om flygtningekrisen set gennem nationale nyhedsartikler. Opgaven bygger på Verdensmål 16.7, der omhandler vigtigheden af oplysning, aktiv demokratisk deltagelse og kritisk stillingtagen.
Elever fra tre skoler i UNESCO ASP netværket for Bæredygtig Udvikling deltog i Let’s Take Care of the Planet European Youth Conference i Lissabon i maj 2018.