Projekter

På siden findes projekter indsendt af danske UNESCO verdensmålsskoler. Projekterne er alle med udgangspunkt i FNs 17 verdensmål og kan bruges som inspiration og motivation samt udgøre grundlaget for eksempelvis skoleprojekter, undersøgelser eller lignende.

  • Område

  • Verdensmål

  • Nulstil søgning

Fire elever fra Gladsaxe Gymnasium deltog til UNESCO C40 d. 9.-11. oktober 2019. Deres projekt bestod i at udveksle og videreudvikle ideer til bæredygtige tiltag, der kan implementeres lokalt på skolerne.

Elever på Roskilde Gymnasium har i ugen efter påskeferien 2019 lært om grøn omstilling og deltaget i aktiviteter målrettet en øget forståelse for klima og inspiration til handling. “Grøn Skole Uge” har stået i miljøets tegn, og skolens miljøråd har i den sammenhæng arrangeret flere grønne aktiviteter på skolen.

Cadmous College i Libanon og Sønderskov-Skolen i Danmark er gode til at udveksle erfaringer i forbindelse med implementering af undervisning i Global Goals. Her er et vellykket eksempel erfaringsudveksling mellem lærerne på de to skoler.

Forløbet handler om vor tids klimaforandringer anskuet gennem forskellige typer af materiale – det er tiltænkt begyndelsen af 3.g, hvor der før er arbejdet med digte, short stories, artikler, hjemmesider og film. Der arbejdes med de 17 verdensmål og Global Citizenship, og eleverne får virkelig mulighed for at reflektere over egen tilværelse over for det globale emne.

I Global Class er eleverne blevet introduceret til FN’s 17 verdensmål, globalt medborgerskab og er blevet udfordret historiefagligt. Vi arbejdede med Danmarks koloniale fortid i Vestindien i forskellige perspektiver, tog på studietur til De Amerikanske Jomfruøer og afsluttede projektet med at formidle om det på folkeskoler og på bibliotek.

Hele skolen var forandret og omdannet til en fairtrade-UNESCO-udvekslingsbase, hvor både bæredygtig og spørgsmålet om antallet af flygtninge i Danmark var til debat imens skolens elever kunne få en tur på en original Rickshaw fra Bangladesh.