CO2 neutral huse
Fokus UNESCO Verdensmålsskoler
Uddannelsestrin Udskoling
Skolenavn Bredagerskolen
Kontakt Pia Christensen, piax1668@vejle.dk
Kan et hus være CO2-neutralt?
8. årgang på Bredagerskolen og 8. årgang på Jacob Liesvelts gymnasium i Hellevoutsluis, Sydholland prøvede, om det kunne lykkes…
Eleverne fra Bredagerskolen har designet huse i samarbejde med deres hollandske partnerskole Jacob Liesvelts gymnasium. Huset skulle være så CO2-venligt som muligt.
Hele ideen gik ud på, at eleverne skulle prøve at lave en udregning på, hvornår et hus kunne være CO2-neutralt. Hvis det ikke kunne være helt neutralt, hvordan og hvad skulle der så til, før huset på en eller anden måde bidrog positivt til CO2-regnskabet.
Eleverne fik inden opgaven gik i gang et oplæg om Vejle Kommune, der er del af bynetværket “Resilient Cities”.
Derefter skulle eleverne tegne en skitse af et hus, der kunne være på en byggegrund i Vejle.
Efterfølgende skulle eleverne tegne skitsen ind i et program til en laserskærer i Idélab og bygge en model af huset.
Projektet var en del af skolens indhold i de uger, hvor der var udveksling med de hollandske elever og lærere.
Til lærerne
De fik et indblik i, hvordan man kan arbejde med verdensmålene på mange måder. Det handler ikke kun om plastik i havene, madspild og affaldssortering.
Til eleverne
Projekter
Fra fossile brændsler til vedvarende energi
Forløb om samspillet mellem menneske og natur med fokus på energiforbruget lokalt og globalt...
Projekter Bæredygtig udvikling UngdomsuddannelseEn grønnere By – Et projektbaseret undervisningsforløb i 4.-5 klasse
I Fredensborg kommune har 4. og 5. årgang arbejdet med et udviklingsprojekt "Projektbaseret læring" ...
Bæredygtig udvikling MellemtrinBæredygtig udvikling
Kombination af UNESCO, Fairtrade og bæredygtighed...
Bæredygtig udvikling Ungdomsuddannelse