Projekter

På siden findes projekter indsendt af danske UNESCO verdensmålsskoler. Projekterne er alle med udgangspunkt i FNs 17 verdensmål og kan bruges som inspiration og motivation samt udgøre grundlaget for eksempelvis skoleprojekter, undersøgelser eller lignende.

  • Område

  • Verdensmål

  • Nulstil søgning

Forløbet handler om vor tids klimaforandringer anskuet gennem forskellige typer af materiale – det er tiltænkt begyndelsen af 3.g, hvor der før er arbejdet med digte, short stories, artikler, hjemmesider og film. Der arbejdes med de 17 verdensmål og Global Citizenship, og eleverne får virkelig mulighed for at reflektere over egen tilværelse over for det globale emne.

I Global Class er eleverne blevet introduceret til FN’s 17 verdensmål, globalt medborgerskab og er blevet udfordret historiefagligt. Vi arbejdede med Danmarks koloniale fortid i Vestindien i forskellige perspektiver, tog på studietur til De Amerikanske Jomfruøer og afsluttede projektet med at formidle om det på folkeskoler og på bibliotek.

Hele skolen var forandret og omdannet til en fairtrade-UNESCO-udvekslingsbase, hvor både bæredygtig og spørgsmålet om antallet af flygtninge i Danmark var til debat imens skolens elever kunne få en tur på en original Rickshaw fra Bangladesh.

Der var kulturmøde, verdensmål og verdensarv på programmet, da otte elever og deres lærer i en uge besøgte Montana International College uden for Beirut i Libanon. Vi boede privat hos elever og fik fantastisk indsigt i Libanons mangefacetterede samfund og kultur.

Kulturfaget “UNESCO Oman” bygger på samarbejde mellem kulturer omkring verdensarv og kulturforståelse. Ved face-to-face mødet med eleverne fra Oman får eleverne mulighed for at lære kultur og stille spørgsmål omkring de fordomme og generaliseringer de møder i hverdagen.