Fra fossile brændsler til vedvarende energi
Forløb om samspillet mellem menneske og natur med fokus på energiforbruget lokalt og globalt
På siden findes projekter indsendt af danske UNESCO verdensmålsskoler. Projekterne er alle med udgangspunkt i FNs 17 verdensmål og kan bruges som inspiration og motivation samt udgøre grundlaget for eksempelvis skoleprojekter, undersøgelser eller lignende.
Forløb om samspillet mellem menneske og natur med fokus på energiforbruget lokalt og globalt
Vi har udviklet nogle kort med verdensmålslogo på den ene side og kort tekst på den anden, som gør det nemt at inddrage og arbejde med verdensmålene i undervisningen
I forbindelser med det danske ungdomssymposium i oktober 2019 fik 9. global besøg af elever fra Sydafrika. Det blev en kort, men øjenåbnende eftermiddag for ikke mindst de danske elever.
På Lindbjergskolen arbejder alle – fra SFO til 9. klasse med verdensmål i uge 41. Otte drenge fra specialklasse (indskoling) og deres lærere Merete Tvermose og Allan Vesterager har arbejdet med ”Fra affald til kunst”.
Lav sjove små stopmotionvideoer, der bringer budskaberne om, hvordan vi minimerer madspild ud til verdenen. På Lindbjergskolen arbejder alle – fra SFO til 9. klasse – med verdensmål i uge 41.
På Lindbjergskolen arbejder alle – fra SFO til 9. klasse – med verdensmål i uge 41. SFO2 har sammen med pædagog Ulrik Juul Nielsen arbejdet med temaerne At rydde op i naturen, Stop for plastic i naturen og Et sundt vandmiljø/havmiljø.
Fællestime for alle 1g-elever på Christianshavns Gymnasium dagen før den rigtige FN-dag. Intro til Verdensmålene ved vores lokale UNESCO Ungeambassadør og gruppearbejde om målenes relevans for årets Operation Dagsværk projekt.
Hvilke betydninger har bierne for livet på jorden og hvad kan vi gøre for at hjælpe med at bevare bi-bestanden?
Fællestime for alle 1g-elever på Christianshavns Gymnasium dagen før den rigtige FN-dag. Intro til Verdensmålene ved vores lokale UNESCO Ungeambassadør og gruppearbejde om målenes relevans for årets Operation Dagsværk projekt.
UNESCO festivalen er Sønderskov-Skolens årlige begivenhed, hvor hele skolen arbejder med verdensmål i et eller flere projekter, og som ender med udstilling af deres arbejde. I år var udstillingen anderledes på grund af Corona, derfor fandt de forskellige teams andre måder at udstille på.
I Fredensborg kommune har 4. og 5. årgang arbejdet med et udviklingsprojekt “Projektbaseret læring” med Verdensmålene som omdrejningspunkt.
Her er oplægget og nogle få eksempler på elevprodukter, efter et forløb, hvor især processen har været i fokus.
Jeg håber oplægget kan inspirere andre skoler i andre kommuner til at arbejde med “grønnere byer”.
Kombination af UNESCO, Fairtrade og bæredygtighed
I forbindelser med det danske ungdomssymposium i oktober 2019 fik 9. global besøg af elever fra Sydafrika. Det blev en kort, men øjenåbnende eftermiddag for ikke mindst de danske elever.
Fra 2020 har Paderup Gymnasium indført at alle 1.g-klasser skal arbejde med Verdensmålene en dag i starten af studieretningsforløbet. Dagens omdrejningspunkt er Verdensmålene, som eleverne skal arbejde med – helst på en kreativ måde.
På Paderup har vi igangsat anden omgang med vores frivillige historie og verdensmålshold; Global Class. Oprindeligt skulle vi have arbejdet med Kolonihistorie og Verdensmål i forhold til USVI. Men vi har udskudt projektet på grund af Corona og arbejde på et projekt med samme vinkel, men med fokus på og studierejse til Grønland.
På Paderup Gymnasium har vi opsat plakater med de 17 Verdensmål i alle klasselokaler. Derudover har vi på skolen valgt at indkøbe en række kunstplakater der illustrerer verdensmålene, så eleverne også støder på disse udenfor undervisninger.
Forløbet er ikke afprøvet endnu, men tanken er, at 4. klasse skal lære om lyrik gennem forløbet, lære om verdensmålene (nr. 1, 4 og 16), skrive digte.
Dette er et kort uddrag – en række danskfaglige øvelser – af en kommende bog om H. C. Andersen og Verdensmålene. Bogen er skrevet af Tony Andersen og Rasmus Storm og udkommer snart.