Plan BI
Hvilke betydninger har bierne for livet på jorden og hvad kan vi gøre for at hjælpe med at bevare bi-bestanden?
På siden findes projekter indsendt af danske UNESCO verdensmålsskoler. Projekterne er alle med udgangspunkt i FNs 17 verdensmål og kan bruges som inspiration og motivation samt udgøre grundlaget for eksempelvis skoleprojekter, undersøgelser eller lignende.
Hvilke betydninger har bierne for livet på jorden og hvad kan vi gøre for at hjælpe med at bevare bi-bestanden?
Fællestime for alle 1g-elever på Christianshavns Gymnasium dagen før den rigtige FN-dag. Intro til Verdensmålene ved vores lokale UNESCO Ungeambassadør og gruppearbejde om målenes relevans for årets Operation Dagsværk projekt.
UNESCO festivalen er Sønderskov-Skolens årlige begivenhed, hvor hele skolen arbejder med verdensmål i et eller flere projekter, og som ender med udstilling af deres arbejde. I år var udstillingen anderledes på grund af Corona, derfor fandt de forskellige teams andre måder at udstille på.
I Fredensborg kommune har 4. og 5. årgang arbejdet med et udviklingsprojekt “Projektbaseret læring” med Verdensmålene som omdrejningspunkt.
Her er oplægget og nogle få eksempler på elevprodukter, efter et forløb, hvor især processen har været i fokus.
Jeg håber oplægget kan inspirere andre skoler i andre kommuner til at arbejde med “grønnere byer”.
Kombination af UNESCO, Fairtrade og bæredygtighed
I forbindelser med det danske ungdomssymposium i oktober 2019 fik 9. global besøg af elever fra Sydafrika. Det blev en kort, men øjenåbnende eftermiddag for ikke mindst de danske elever.
Fra 2020 har Paderup Gymnasium indført at alle 1.g-klasser skal arbejde med Verdensmålene en dag i starten af studieretningsforløbet. Dagens omdrejningspunkt er Verdensmålene, som eleverne skal arbejde med – helst på en kreativ måde.
På Paderup har vi igangsat anden omgang med vores frivillige historie og verdensmålshold; Global Class. Oprindeligt skulle vi have arbejdet med Kolonihistorie og Verdensmål i forhold til USVI. Men vi har udskudt projektet på grund af Corona og arbejde på et projekt med samme vinkel, men med fokus på og studierejse til Grønland.
På Paderup Gymnasium har vi opsat plakater med de 17 Verdensmål i alle klasselokaler. Derudover har vi på skolen valgt at indkøbe en række kunstplakater der illustrerer verdensmålene, så eleverne også støder på disse udenfor undervisninger.
Forløbet er ikke afprøvet endnu, men tanken er, at 4. klasse skal lære om lyrik gennem forløbet, lære om verdensmålene (nr. 1, 4 og 16), skrive digte.
Dette er et kort uddrag – en række danskfaglige øvelser – af en kommende bog om H. C. Andersen og Verdensmålene. Bogen er skrevet af Tony Andersen og Rasmus Storm og udkommer snart.
Hvordan føles det at være en international toppolitiker? Under Model United Nations (MUN) ifører eleverne sig jakkesættet og træder ind på den politiske scene. MUN er et fagligt rollespil, hvor gymnasiet i fem dage i november forvandles til FN i miniformat.
Eleverne er guide for hinanden og formidler historien(erne) fra deres område. De får herved en historisk bevidsthed, til når de senere skal formidle stoffet til andre.
Hvordan kan I designe løsninger til megabyer, så vi fortsat kan bo mange sammen samtidig med, at det er bæredygtigt?
Hvordan får vi flere på skolen til at affaldssortere?
Det spørgsmål stillede vi vores 9. årgang, der straks gik i gang med at tænke nogle tanker.
Vinderprojektet bliver sat i værk på skolen.
Kan man bygge et hus, der er CO2-neutralt – og hvad skal der i så fald lægges vægt på?
Det var opgaven, da elever fra Danmark og Nederlandene arbejdede sammen under emnet Resliente og klimavenlige byer.
Flere lærere og elever fra landene omkring Østersøen, deltog i september måned i “Baltic Sea Summer Camp 2019”, og Roskilde Gymnasium var også repræsenteret.