Affaldskampagne

Hvordan får vi flere på skolen til at affaldssortere?
Det spørgsmål stillede vi vores 9. årgang, der straks gik i gang med at tænke nogle tanker.
Vinderprojektet bliver sat i værk på skolen.

elevprojekt affaldssortering

Vi oplever, at eleverne trods viden om affaldssortering, ikke får sorteret i et accapetabelt omfang.
Eleverne fik til opgave at undersøge vores vaner og ud fra principper om nudging(i en simpel forståelse), skulle eleverne komme med bud på, hvordan vi løser skolens affaldsproblematik.
Eleverne blev inddelt i grupper og skulle komme med en ide til en affaldskampagne, der kunne sættes i gang på skolen.
Der kom mange gode forslag og det vigtigste var nok, at de selv undervejs fik øje på sig selv i den problematik.

Til lærerne

Eleverne har fået øje på gode og dårlige vaner i forhold til affaldssortering.
De har også indset, at de kan gøre noget i hverdagen, har en reel indflydelse på udviklingen og ikke kun ved at fravælge flyrejser og vælge klimademonstrationer til.

Til eleverne

Jeg troede, vi var gode til at sortere affald. Det er vi overhovedet ikke.

Det er lidt pinligt, at vi ikke kan smide affaldet i de rigtige skraldespande. De fleste er bare lidt dovne og synes, sort skraldespand er et nemt valg.

Det er faktisk svært at få folk til at ændre deres vaner – det er vel derfor, det hedder vaner. Det betyder jo ikke noget for mig, men det betyder noget for hele skolen.

Projekter