Refugee Crisis, Danish/Lebanese exchange
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Udskoling
Skolenavn Bagsværd Kostskole og -Gymnasie
Kontakt Cæcilie Voetmann, vo@bagkost.dk
Udvekslingsprojekt mellem danske og libanesiske elever på 8. klassetrin om flygtningekrisen set gennem nationale nyhedsartikler.
Opgaven bygger på Verdensmål 16.7, der omhandler vigtigheden af oplysning, aktiv demokratisk deltagelse og kritisk stillingtagen.
Ugeprojekt á 5 undervisningslektioner gennemført i engelskundervisningen på 8. klassetrin. Projektet tog udspring i nyhedsartikler om flygtningekrisen i hhv. Danmark og Libanon, som eleverne læste, gav et engelsk summary af og forholdt sig til.
Formålet var at oplyse eleverne om flygtningesituationen i 2019 i deres eget land, at lade dem formulere og forholde sig til den tilegnede viden på et flydende og forståeligt engelsk. Som opfølgende arbejde skulle eleverne forholdes situationen i partnerskolens land og reagere herpå med opfølgende spørgsmål.
Til lærerne
Eleverne blev oplyst om flygtningesituationen i deres eget land, arbejdede med sproglig præcision og kommunikation. Yderligere åbnede projektet elevernes øjne for partnerskolens syn på problemstillingen, og understøttede elverne i processen i at styrke interkulturelle kompetencer.
Se dokumenterne fra forløbet her:
Projekter
Verdensspillet
Verdensspillet er et spil, der bygger på FN’s 17 verdensmål. Gennem forskellige dilemmaer der bygger...
Projekter Globalt medborgerskab Mellemtrin UdskolingGeneration verdensmål
I forbindelser med det danske ungdomssymposium i oktober 2019 fik 9. global besøg af elever fra Syda...
Globalt medborgerskab UdskolingSydafrikansk/dansk hverdag
I forbindelser med det danske ungdomssymposium i oktober 2019 fik 9. global besøg af elever fra Syda...
Globalt medborgerskab Udskoling