Verdensspillet
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Grundskolen
Skolenavn UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Læreruddannelsen i Jelling
Kontakt Henrik Ottosen, heot@ucl.dk
Beskrivelse af projekt
På læreruddannelsen i Jelling har der i undervisningsfaget historie i forårssemestret 2022 været arbejdet med et tema om globalt medborgerskab, FN’s verdensmål og det antropocæne. Undervisningen har kredset om, hvordan globalt medborgerskab og FN’s verdensmål kan være et dannelsesperspektiv på historieundervisningen, og hvordan det antropocæne, bæredygtighed og naturgrundlaget kan tolkes som drivkraft og forståelsesramme for historiske begivenheder. De studerende har som en del af arbejdet udviklet nogle undervisningsforløb, -aktiviteter eller læremidler til undervisningen i grundskolen. Et didaktisk krav til de studerendes arbejde har været, at eleverne gennem forløbene får mulighed for at styrke deres historiske tænkning, at eleverne arbejde undersøgende og problemorienteret, og at der i undervisnings- og læringsforståelsen sker en sammentænkning af hjerne, krop og omgivelser. I alt er der udviklet 8 forløb, aktiviteter eller læremidler. De tre er tilgængelig på denne hjemmeside og de andre er tilgængelige på www.historielab.dk. De studerende fremlagde deres forløb ved en ’messefremlæggelse’, hvor hver gruppe havde en bod, som dannede rammen om fremlæggelsen og interesseredes spørgsmål. Projektet vil blive gentaget næste år, og fremlæggelserne vil blive en del af en verdensmålsdag på campus for alle studerende med oplæg, workshops og altså fremlæggelse af ideer til forløb, aktiviteter og læremidler til inspiration.
Til lærere:
På læreruddannelsen i Jelling har der i undervisningsfaget historie i forårssemestret 2022 været arbejdet med et tema om globalt medborgerskab, FN’s verdensmål og det antropocæne. Undervisningen har kredset om, hvordan globalt medborgerskab og FN’s verdensmål kan være et dannelsesperspektiv på historieundervisningen, og hvordan det antropocæne, bæredygtighed og naturgrundlaget kan tolkes som drivkraft og forståelsesramme for historiske begivenheder. De studerende har som en del af arbejdet udviklet nogle undervisningsforløb, -aktiviteter eller læremidler til undervisningen i grundskolen. Et didaktisk krav til de studerendes arbejde har været, at eleverne gennem forløbene får mulighed for at styrke deres historiske tænkning, at eleverne arbejde undersøgende og problemorienteret, og at der i undervisnings- og læringsforståelsen sker en sammentænkning af hjerne, krop og omgivelser. I alt er der udviklet 8 forløb, aktiviteter eller læremidler. De tre er tilgængelig på denne hjemmeside og de andre er tilgængelige på www.historielab.dk. De studerende fremlagde deres forløb ved en ’messefremlæggelse’, hvor hver gruppe havde en bod, som dannede rammen om fremlæggelsen og interesseredes spørgsmål. Projektet vil blive gentaget næste år, og fremlæggelserne vil blive en del af en verdensmålsdag på campus for alle studerende med oplæg, workshops og altså fremlæggelse af ideer til forløb, aktiviteter og læremidler til inspiration.
Undervisningsforløbet ’Verdensspillet’ er et af forløbene fra udviklingsarbejdet og det er udarbejdet af Hans Christensen, Cilie Tiedemann, Lubna Al Asadi og Rasmus Andersen.
Til elever:
Verdensspillet er et dilemmaspil, hvor I med en terning får at vide, hvilken virkning jeres løsninger på forskellige verdensmålsdilemmaer har på det land, som I spiller. I spillet bliver der lagt særligt vægt på, at I får viden om historiske begivenheder samt samfundets og landenes samspil verden rundt og ikke mindst, at I opnår større kendskab til og interesse i De 17 Verdensmål og FN.
Spillet begynder, når jeres lærer trækker et tilfældigt dilemmakort og læser dilemmaet op. Derefter vælger I i grupper jeres mulighed alt efter, hvilke “styrker og svagheder” jeres land har.
Gennem de forskellige dilemmaer, har grupperne mulighed for at udvikle deres nations levestandard. Hvis I lykkes med gode løsninger på dilemmaerne, har I mulighed for at få levestandardspoint.
Dilemmaspørgsmål:
Projekter
Verdensspillet
Verdensspillet er et spil, der bygger på FN’s 17 verdensmål. Gennem forskellige dilemmaer der bygger...
Projekter Globalt medborgerskab Mellemtrin UdskolingGeneration verdensmål
I forbindelser med det danske ungdomssymposium i oktober 2019 fik 9. global besøg af elever fra Syda...
Globalt medborgerskab UdskolingSydafrikansk/dansk hverdag
I forbindelser med det danske ungdomssymposium i oktober 2019 fik 9. global besøg af elever fra Syda...
Globalt medborgerskab Udskoling