Arven efter brødremenigheden – The Moravian Heritage

Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelstrin Ungdomsuddannelse
Skolenavn Haderslev Katedralskole
Kontakt Louise Dalby Carson, ld@haderslev-gym.dk

Det var fedt at opleve forskelligheden mellem øerne, men vi fandt også ud af, at de har et negativt syn på hinanden øerne imellem.
Vores elever har arbejdet med herrnhuterne (brødremenigheden) som et tværfagligt WHE/TST-projekt i fagene religion, historie og samfundsfag. Udgangspunktet var herrnhuternes danske UNESCO by Christiansfeld, hvor eleverne undersøgte byens historie, samfund og religiøse baggrund. Herfra gik turen videre til et komparativt studie af herrnhuternes missionsvirksomhed blandt de slavegjorte på De Dansk Vestindiske Øer.

Formålet var at styrke elevernes historiske viden samt det globale udsyn ved at engagere dem i både den lokale og den globale historie samt i formidlingen af den. Desuden ville vi gerne vil have eleverne til at reflektere over, hvordan historien stadig er relevant i dag i forhold til nutidens menneskesyn og moderne slaveri. Endelig var formålet at skabe samarbejde og videndeling på tværs af kulturer gennem mødet med Vestindiske lærere og elever.
Både i Christiansfeld og på Jomfruøerne skulle der indsamles materiale til en udstilling om arven efter herrnhuterne i Danmark og Vestindien. Udstillingen skulle laves som en vandreudstilling med fokus på den historiske fortælling og nutidige perspektiveringer. Denne formidlingsdel af projektet var vigtig for at projektets resultater kunne bredes ud til så mange som muligt.
Vi gjorde de første planlægningstiltag i foråret 2016, mens selve projektet løb af stablen i skoleåret 2016-2017. Her skulle eleverne først oparbejde baggrundsviden i de tre deltagende fag, religion, historie og samfundsfag, ligesom de også arbejdede med de Vestindiske øer i naturgeografi. De skulle desuden arbejde i deres fritid med at samle penge ind til rejsen. Vi søgte diverse fonde (fik dog kun afslag) om støtte til projektet, men fik heldigvis støtte fra ASP, uden hvilken vi ikke havde kunnet gennemføre dette store projekt.
I december måned var der besøg og matarialeindsamling i Christiansfeld, hvor brødremenighedens præst Jørgen Bøytler hjalp os.
Den 28.feb. 2017 rejste vi først til St. Thomas og derefter til St. Croix (8 dages ophold i alt), hvor vi besøgte relevante steder og arbejdede sammen med de lokale elever og brødremenigheder. Hjemme igen var det tid til at arbejde på udstillingsproduktet. Vi valgte at købe et udstillingsmodul til dette, som eleverne kunne udfylde med egne billeder, tekster og QR-koder. Udstillingen var færdig til Tranfer Day 2017, hvor den blev opstillet på Rådhuset i København. Derefter var den opstillet på vores skole i en måneds tid, og til sidst havde den en måned i Søstrehuset i Christiansfeld, hvor turister og lokale kunne se den.
Udbyttet har været helt fantastisk. Vi fik gennemført projektet i alle de henseender, vi havde håbet på. Der blev etableret samarbejde med Brødremenigheden i Christiansfeld, der blev etableret samarbejde med Charlotte Amalie High School, hvor der også var privat indkvartering under opholdet. Vi fik besøgt de steder, vi gerne ville, for at samle materiale og vi fik sluttelig lavet et godt produkt i form af en udstilling. Udstillingen kom til København, til Christiansfeld og opstillet på vores egen skole ved flere lejligheder. Eleverne holdt oplæg for grundskoleelever og gymnasieelever og har optrådt både i radio, i TV og i den lokale avis.

Projektvideo

Beretninger om rejsen til de Vestindiske Øer

Projekter