Fred og retfærdighed – “Slaveri før og nu”

Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelstrin Udskoling
Skolenavn Nivå Skole
Kontakt Lisbeth Hertzum, lisbeth@hertzum.eu

Jeg vidste slet ikke at der var noget, der hedder moderne slaveri og hvad det betyder, især for børn og kvinder

31. marts 2017 er et vigtigt år at have fokus på, da det er 100-året for Danmarks salg af Dansk vestindiske øer. Hvordan var vores rolle i slavehandelen, hvilken betydning har det i dag og hvilke former for slaveri eksisterer i dag?

Formålet med projektet var med udgangspunkt i pkt. 16 og pkt. 5 i ”Forenede nationers 17 verdensmål” at få kendskab til STS, at arbejde med problemstillinger omkring slaveri i andre dele af verden og at få kendskab til moderne slaveri. 18 elever fra Nivå skoles ”Internationale linje” deltog i projektet. Projektet udførtes uge 22+23 2017.

Gennem arbejdet med TST, oplæg og samtaler med relevante personer, gæstelærer med rødder i afrikansk slaveri, Lesley Ann Brown forfatter og debattør fra Trinidad med rødder i flere afrikanske lande med historisk tilknytning til slavehandelen og Lisbeth Lyngse fra Salaam bio, der i tilknytning til 100-året for salget af Dansk Vestindien har rejst og optaget interviews med unge i Vestindien fik eleverne forståelse og indblik i den betydning, slaveri har for involverede menneskers liv. Elevernes kommunikationssprog og arbejdssprog var engelsk, de præsenterede selvvalgt emne ved fremlæggelser for internationale studerende på Crossing Borders, en international højskole. De lavede lavede alle en skitsetegning inspireret af en vandretur i ”Danmarks sortetids fodspor” på Christianshavn.

Alle elever arbejdede engagerede og blev inspireret og provokeret af de forskellige oplægsholdere, der også lavede rollespil i samspil med eleverne. Debatten gik livligt omkring ”historisk skyld og nutidig undskyldning”. Efter en uges intensivt arbejde med temaet skulle eleverne et tilknyttet emne og arbejde med formidling af viden. Målet var at de fik styrket deres samarbejdskompetencer i arbejdet med globale tematikker, informationssøgning og sammenligning, diskutere holdninger og præsentere et forberedt emne på engelsk og erkende at man lærer hele tiden – ikke kun i skoletiden.

Eleverne lavede en udstilling på Nivå bibliotek, den blev åbnet samtidig med, at biblioteket indviede en ny børne- /ungdomsafdeling. Området udstillingen var opsat på er tænkt som ”Skolen ud i samfundet”- og 8. årgang International linje lavede i oktober en udstilling omkring bæredygtighed, fokus på forbrug af vand i forbindelse med tøjproduktion og bæredygtige møbler. Eleverne syede en bluse af Ikea poser og udstillede bl.a. en palle-stol. Begge udstillinger varede 3 uger. 

Projekter