Christianshavn som verdensarv

Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelstrin Ungdomsuddannelse
Skolenavn Christianshavns Gymnasium
Kontakt Sebastian Lang-Jensen, sj@cg-gym.dk

Jeg lærte hvad ”verdensarv” egentlig betyder. Jeg har set UNESCO skilte og sites før, men aldrig rigtig vist hvad det var.
Elev-Indstilling af Christianshavn til UNESCO-listen over verdensarv qua bydelens betydning for den oversøiske handel i 1700-tallet.
Formålet med projektet var at inddrage Verdensarv som del af det obligatoriske oversigtsforløb om Danmarkshistorien for alle skolen 1g’ere. Det skulle bidrage til at forstå samspillet mellem egen og andres historie, og at nationale levn har global betydning. Forløbet indledtes i starten af januar med et fælles foredrag om Verdensarv og baggrunden for UNESCOs konvention om dette. Herefter blev alle 1.g klasser delt i to, hvor den ene gruppe tog på omvisning i Roskilde Domkirke og den anden på Kronborg. Tilbage i klasserne skulle de gensidigt præsentere hovedpointer fra besøgene med fokus på, hvorfor stederne er optaget på listen, og hvad de kan fortælle om den periode de er fra (hhv. Middelalder og renæssance). Siden var klasserne på byvandring i Frederiksstaden, der er kandidat til listen som følge af bydelen unikke vidnesbyrd om Enevælden. Dermed fik eleverne præsenteret tre perioder i Danmarkshistorien via steder med relation til UNESCOs liste over verdensarv. Som afslutning på forløbet var opgaven af indstille Christianshavn til listen over verdensarv, som følge af bydelens unikke vidnesbyrd om, og betydning for, den transatlantiske slavehandel i 1700-tallet. Indstillingerne blev udarbejdet på plancher som siden blev udstillet på Københavns Rådhus som led i ”Transferdagen” d. 31. marts.
CG, Dansk Vestindien og Københavns Rådhus
Christianshavn som verdensarv
En dag i fremtidens tegn

Projekter