Outro: Ulighed og globalisering
Hvordan har de forskellige fag bidraget med viden om ulighed og eventuelle løsninger på ulighedsproblematikker? Med denne lektion afsluttes forløbet om ”Ulighed og globalisering”.
Forløb Ulighed og globalisering
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Ungdomsuddannelse
Fag Tværfagligt
Varighed 1 modul
I outro-lektionen bringes den viden eleverne har erhvervet i faglektionerne i spil, så billedet af ulighed nuanceres i forskellige former for gruppearbejde. Timen slutter på en måde, hvor den trækker tråde til introlektionen. Eleverne får igen tildelt de lande, de arbejdede med i introlektionen. Her bringer de deres viden om ulighed i spil i forhold til at skabe løsninger for det enkelte land.
Arbejdsform: 15 min. i par.
- Lav denne quiz.
- Eleverne diskuterer svarene på quizzen.
- Quizzen afsluttes med bud på, hvilken information, der var mest overraskende.
Arbejdsform: 25 min. i grupper.
- I blandede grupper skal I nedskrive den viden fagene har bidraget med i forhold til viden om ulighed og eventuelle løsninger på ulighedsproblematikkerne.
- Skriv i stikordsform på post-its.
Arbejdsform: 25 min. i grupper med post-its.
- Som faglige eksperter skal eleverne tilbage til læsegrupperne og arbejde med de lande, de arbejdede med i introlektionen. De skal nu bringe deres viden om ulighed i spil i forhold til at skabe løsninger for det enkelte lands uligheder.
Fokuser på 2 områder og løsningsmuligheder.
Arbejdsform: 25 min. i grupper.
- Hver gruppe finder på en lille ulighedsleg, ligesom dem, forløbet startede med.
- De afprøves på klassen i det omfang det kan nås.