Engelsk: Migration og ulighed
Forløbet omhandler trafficking og illegal immigration med Nigeria som case. Under forløbet er der specifikt fokus på ulighed og fattigdom.
Forløb Ulighed og globalisering
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Ungdomsuddannelse
Fag Engelsk
Varighed 2 moduler
Materialer Hent materialeliste her
Der sættes fokus på globalt medborgerskab ved at fokusere på ulighed både nationalt og internationalt. I forløbet ses Nigeria som case samt på en afrikansk novelle fra 2017, der omhandler trafficking og illegal immigration. Forløbet arbejder bredt med FN’s verdensmål og mere specifikt med fokus på ulighed og fattigdom.
Arbejdsform: 15 min. samtale om fotos + kort klasseopsamling.
- UN Sustainability Goals in photos (se billedserie).
- Pictures: Which goals are represented?
- Talk: identify the goals, which ones are interconnected? Categorize the goals.
Arbejdsform: 20 min. internetsøgning + klasseopsamling.
- Hent arbejdsark 1:Web quest. Remember to check your source’s reliability. Is the source biased? Usually web pages with .gov or .org are trustworthy.
Arbejdsform: 30 min. + 20 min. til opsamling – også af det generelle billede, der tegner sig af Nigeria Non-fiction analysis.
Note til læreren til bonus-spørgsmål:
- Forskellen er dels religiøst betinget, formet af kolonitiden og af sydens olierigdom I Niger deltaet.
Arbejdsform: 5 min. i klassen.
Arbejdsform: 15 min. i par. Mundtlighed samt kunstnerisk visualisering af migration.
- Eleverne sidder i par med papir og blyant. En elev har ryggen mod lærredet, den anden kan se lærredet og skal forklare billedet, der projiceres, for sin makker, der tegner efter instruktionerne.
Note til læreren:
- Her kan anvendes migrationsbilleder af kunstnere som Jacob Lawrence, Favianna Rodriguez, Ronald Muchatuta or Lubaina Himid – eller fotos i billedserien om verdensmålene.
Arbejdsform: 20 min. i grupper + 20 min. opsamlende diskussion.
Arbejdsform: 25 min. post-reading skriftlighed.
- Continue the story as seen from the perspective of one of the characters.
- Eleverne læser deres historie højt for læsegruppen, som udvælger en til oplæsning i klassen.
Arbejdsform: 10 min. i læsegrupper.
- Eleverne leger ”taboo” som glosetræning relateret til emnet.
- Øverst står det ord en elev skal forklare de andre. Nederst står taboo-ordene, som eleven IKKE må bruge i sin forklaring. De andre elever skal gætte ordet. Legen går på tur.
- Hent arbejdsark 4 her.