Forløb Ulighed og globalisering
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Ungdomsuddannelse
Fag Samfundsfag
Varighed 2 moduler
Materialer Hent materialeliste her
Forløbet giver eleverne kendskab til globalisering. Hvad betyder globalisering for Danmark? Eleverne skal også kende til de negative sider af globaliseringen, dvs. især ulandene, som er blevet hægtet af. Der undersøges derfor forskellige ideologiske forklaringer på, hvorfor nogle lande kan karakteriseres som ulande, men også om vi skal hjælpe ulandene og i så fald, hvordan vi bedst hjælper dem.
Arbejdsform: 20 min. klassegennemgang.
Arbejdsform: 15 min. i par. 10 min. snak om fordele/ulemper.
Tavlen opdeles i politisk, kulturel og økonomisk globalisering og eleverne skriver fordele/ulemper op.
Arbejdsform: 35 min. i grupper + 10 min. opsamling.
Arbejdsform: 25 min. i klassen.
Note til læreren:
Globaliseringens konsekvenser. Fordele/ulemper.
Fattigdom: to forklaringer, liberalistisk/socialistisk. Skrives på tavlen. Hvilken af de to forklaringer giver mest mening?
Arbejdsform: 40 min. i grupper.
Arbejdsform: 25 min. i klassen.