Intro: Ulighed og globalisering
Hvad er ulighed? Og hvilke former for ulighed findes der?
Forløb Ulighed og globalisering
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Ungdomsuddannelse
Fag Tværfagligt
Varighed 1 modul
Denne lektion fungerer som introduktion til forløbet om Ulighed og globalisering. Formålet er, at eleverne bliver bevidste om og nysgerrige på forskellige former for ulighed, og hvordan denne kommer til udtryk.
Materialeliste til forløbet:
Modul 1: Introduktion til verdensmålene
Introduktion til verdensmålene
Arbejdsform: 15 min. i grupper og klassen.
- Diskussion i læsegrupper af hvilke verdensmål der hører til begrebet globalt medborgerskab og hvordan de gør dette.
Note til læreren:
- HUSK: verdensmålsplancher i A4 til hver gruppe – kan fx findes her.
- Fokus på verdensmålet “Mindre ulighed”.
- Fælles opsamling.
Arbejdsform: 20 min. i grupper og klassen.
Ulighedsleg 1:
- To hold skal stille sig i række efter hvor tæt de bor på skolen, startende med den der bor tættest på. Det ene hold må tale sammen, det andet hold må intet sige. Det hold som er hurtigst vinder.
Efterfølgende drøftes:
- Hvilke former for ulighed er der?
- Hvor møder I ulighed: lokalt, nationalt, globalt?
Fælles opsamling – eleverne skriver forslag på tavlen.
Arbejdsform: 10 min. i klassen.
- Holdene bytter i forhold til ulighedshandicap. En hulahop ring skal nå hurtigst rundt i en rundkreds. På det ene må kredsen ikke slippe hinandens hænder, det må det andet godt.
Arbejdsform: 30 min. i grupper.
- Undersøg i læsegrupper et udvalgt lands ulighed ud fra de parametre I selv tidligere har noteret på tavlen.
- Landene er: Sverige, Rusland, USA, Nigeria, Brasilien og Indien.
Gode websites til formålet:
Efter 15. min. går eleverne i matrixgrupper og præsenterer data for deres respektive lande, de afgør hvilket land der har hhv. mest og mindst ulighed baseret på deres research.