Matematik: Økonomisk ulighed
Hvordan kan matematik bruges til at kvantificere (økonomisk) ulighed? Forløbet introducerer begreberne Gini-koefficient og Lorenz kurver gennem basal geometrisk og statistisk forståelse.
Forløb Ulighed og globalisering
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Ungdomsuddannelse
Fag Matematik
Varighed 2 moduler
Materialer Hent materialeliste her
Forløbet introducerer til, hvordan matematik kan bruges til at kvantificere (økonomisk) ulighed. Der tages udgangspunkt i virkelige data, som efter kvantificeringen kan relateres til de mere kvalitative overvejelser om og diskussioner af ulighed. Forløbet bruger både Geogebra og Excel og kan bruges på alle matematik-niveauer.
Modul 1: Klarlægning af begreber og matematisk forståelse af Gini-koefficienten
Arbejdsform: 10 min. i par.
- Diskussion af de forskellige delmål:
- Hvad er økonomisk ulighed?
- Hvad er det vigtigste delmål?
Deciler, Gini-koefficient og Lorenzkurven
Arbejdsform: 20 min. i læsegrupper.
- Læs individuelt afsnittet ”Deciler, Gini-koefficient og Lorenzkurven”.
- Hvad er deciler?
- Hvad er Gini-kvotienten?
- Hvad er et Lorenzdiagram?
- Hvornår kan man se på et Lorenzdiagram, at der er total økonomisk lighed?
- Hent arbejdsark 1 her.
Arbejdsform: 10 min. i par.
- Eleverne arbejder med afsnittet ”Geometrisk forståelse for Gini-koefficienten”.
- Opgave 1 på computeren laves. Hent arbejdsark 2 her.
Arbejdsform: 30 min. individuelt.
Alle skal efter denne sekvens kunne redegøre for, hvad Gini-koefficienten er matematisk, med formel og grafisk repræsentationsform.
Grafisk forståelse og fremstilling
Arbejdsform: 20 min. i par.
Alle skal kunne tegne kurverne Geogebra.
Modul 2: Gini-koefficienten og anvendelse (matematisk modellering)
Arbejdsform: 5 min. i læsegrupper.
- Genopfrisk begreber fra lektion 1 – herunder hvordan man tegner et Lorenz diagram.
Arbejdsform: 10 min. i par.
Arbejdsform: 60 min. individuelt eller i par.
Sammenligning og diskussion
Arbejdsform: 15 min. plenum.
- Sammenligning af resultater i opgave 11 og diskussion af opgave 11f.
- Diskussion af matematiske modeller.
- Hvad er en matematisk model og hvad er godt/skidt ved den?