Bæredygtig udvikling
Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelsestrin Udskoling
Skolenavn Haderslev Katedralskole
Kontakt Henrik Sommerlund, hs@haderslev-gym.dk
Haderslev Katedralskole er både UNESCO-skole og Fairtrade-skole. Vi ønsker at tage det bedste fra begge lejre og fokusere på bæredygtig produktion samt kendskab hertil. Konkret vil vi i forbindelse med vores Internationale dag i november, hvor 1.g.-eleverne arbejder med FN-verdensmåle, arrangere bæredygtig mad. Målet er at øge kendskabet til bæredygtige fødevarer samt at overveje konsekvenser af kødproduktion, veganske produkter o.l. Derudover vil vi løbende arbejde på små happenings så som “tip en xx” om bæredygtig produktion via vores sociale medier, filmaftener(hvad Corona nu tillader os), opsætning af fun-facts, QR-koder, kogebog o.l. Vores kantine er en fairtrade-kantine og vi vil synliggøre dette ved at interviewe dem til vores skoleblad. På samme måde som vi til åbent hus satse på flere heste ved at præsentere alle vores facetter af det internationale udvalg; UNESCO, Fairtrade, Udvekling. Vores overordnede mål er hele tiden at synliggøre FN-verdensmål i dagligdagen samt at synliggøre, hvordan Fairtrade-produkterne overordnet er grupperet i to dele; 1.konsumvarer og 2.kunstvarer.
Til lærerne
Der er noget arbejde ved at få det etableret. En del af arbejdet består i selve arbejdet til international dag. Derudover kræver det dialog med TAP-gruppen samt klasseteams, når man arbejder på tværs af klasser og ønsker at inddrage skolen, som vi fx gør med opsætning af QR-koder m.m..
Til eleverne
Forhåbentligt får vi udbredt kendskabet til UNESCO og Fairtrade, så vi både flytter unge menneskers tilgangsvinkel til Fairtrade, derudover optager det internationale udvalg gerne nye elever.
Projekter
Fra fossile brændsler til vedvarende energi
Forløb om samspillet mellem menneske og natur med fokus på energiforbruget lokalt og globalt...
Projekter Bæredygtig udvikling UngdomsuddannelseEn grønnere By – Et projektbaseret undervisningsforløb i 4.-5 klasse
I Fredensborg kommune har 4. og 5. årgang arbejdet med et udviklingsprojekt "Projektbaseret læring" ...
Bæredygtig udvikling MellemtrinBæredygtig udvikling
Kombination af UNESCO, Fairtrade og bæredygtighed...
Bæredygtig udvikling Ungdomsuddannelse