Bæredygtig energi – transport

Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelstrin Mellemtrin, udskoling
Skolenavn Hedelyskolen
Kontakt Lila Nord, Lilanord@gmail.com

Beskrivelse af projekt:

1-6 klasse har især arbejdet med:

• Vi bevæger os som aldrig før – især i bil
• Transport til og fra skole
• Er det en nødvendighed?
• Alternative transportmuligheder
• CO2 og andre drivhusgasser
• Drivhuseffekten
• Kloden koger – hvordan påvirker klimaet planeten

7-9 klasse har især arbejdet med:

• Transport af fødevarer
• Transport af tøj og elektronik
• Bæredygtig transport
• Jordens befolkning i 2050
• Smartgrid
• Vedvarende energi og fossilebrændstoffer

Mål med projektet:

  • Nedbringe mængden af forældre der kører deres børn i skole
    • Mindste trafikpropper som gør det farligt for børn der går/cykler
    • Gøre skiltningen af færdselsreglerne mere tydlige omkring skolen fx ensretning.
    • Gøre eleverne bevidste om hvorfor det er godt at bruge anden transport end biler.
    • Gøre eleverne trygge ved at færdes på cykel i lokalområdet
    • Sikre elevernes kendskab til færdselslære
    • Nedsætte farten på personbiler
    • Give eleverne viden omkring bæredygtigt forbrug inde for fødevarer og tekstil

Evaluering af målene:

Eleverne på Hedelyskolen har opnået indsigt i at transport i biler har en lang række ulemper både globalt og lokalt: luftforurening, CO2-udledning, sikkerhed/ulykker, støj, sundhed og pladskrav. Eleverne er blevet bevidste om, hvordan vi transporterer os til hverdag, samt at vi har mulighed for at ændre vores transportvaner, så det forbedrer miljøet, sikkerheden og vores sundhed og velvære i øvrigt.

For at opnå den ideelle trafiksituation ved skolen og i lokalområdet har vi arbejdet med:

• At eleverne får kendskab til skolevejen og lokalområdet
• Undersøge sikker skolevej og arbejde med ideer til forbedringen
• Gå-busser for indskolingselever
• Trafiklære i klassen/årgangen
• Cykel/rulleskøjte/løbehjulsdag – store elever står langs ruten, hjælper til mm.
• Hedelyskolens ”vi cykler i skole”
• Lære eleverne at transportere sig selv – sikkert – på andre måder end i bil. Fx få lavet/optegnet en cykelbane på skolen

Evaluering af projekt:

Vi har i år gennemført følgene indsatser:

Trafiksikkerhed

5 årgang har, arbejdet med sikker trafik ved og omkring skolen. Eleverne har i en længere periode arbejdet med idéer til, hvordan vi kan få en mere sikker skolevej omkring og ved Hedelyskolen. Hver klasse har i grupper arbejde med forskellige løsninger, til optimere skolevejen.

Grupperne har lavet plancher, som de skulle have med op på rådhuset og præsentere for borgmesteren samt teknisk forvaltning. Mødet med teknisk forvaltning og borgmesteren gik rigtig godt, eleverne fik præsenteret deres idéer. Nogle af de forslag eleverne kom med, var ideer som forvaltningen allerede var i gang med. Borgmesteren og teknisk forvaltning var meget imponeret over 5. årgangs forslag og de blev inspireret til flere gode tiltag, som det vil kigge nærmere på.

Nogle af de ideer, eleverne på 5 årgang er kommet frem til er b.la. at der kom bomme, så bilerne mindskede hastigheden. Bedre skiltning og et undtaget skilt til cykler, sådan at de godt må cykle mod ensretningen. I forhold til at flere elever skal cykle til skole, forslog eleverne at der, på de ruter, hvor der ikke var cykelstier, blev etableret cykelstiger

Mindre kørsel:
Efter vinteren, har mange fået til vane at blive kørt i skole.
For at hjælpe eleverne, med at få gang i cyklerne igen, har vi afviklet en 3-ugers kampagne for alle klasser, hvor det gjaldt om at cykle til/fra skole hver dag. Vinderen ville blive den klasse med flest cykledage pr elev i gennemsnit.
Det var en stor succes. Busserne og vejene var tomme og til gengæld var cykelstativerne fulde.

Inden denne konkurrence blev mellemtrinnet yderligere hjulpet til at få klargjort cyklerne efter vinteren. Lærerne i Håndværk & Design stillede ekspertise og lokaler til rådighed, til at cyklerne kunne blive rengjort, pumpede og ny-lækre – og samtidig få et sikkerhedstjek.

Fokus på miljøpåvirkning ved forskellige former for transport (privat, kollektiv, fragt af mad mm), dernæst trafiklære og trafiksikkerhed.
Midt på dagen skulle de cykle/gå forskellige ruter, for igen at motivere til at transportere sig selv.
Til slut en klassevis trafikkonkurrence via “Kahoot”.

Vi havde også i støbeskeen at oprette “gå-busser” for indskolingseleverne, drevet af 5.-7.klasses eleverne, men vi overdrog ideen til elevrådet, som stadigvæk arbejder på sagen

Projekter