
Skal olien blive i undergrunden?
Med udgangspunkt i FN’s verdensmål kigger vi nærmere på spørgsmålet om olie. Skal den blive i undergrunden fordi, det er bedre for miljøet? Eller skal den udvindes, fordi den udgør en stor værdi, som kan bidrage til vækst i et fattigt land? Hvem skal bestemme det? Emnet er bygget op som et dilemma-spil.
Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelsestrin Udskolingen
Fag Samfundsfag, dansk, fysik/kemi
Varighed 12 – 25 lektioner + skriftlig opgave
Introduktion
1 lektion
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer verdensmålene i børnehøjde og opfordrer blandt andet til at gøre verdensmålene kendte.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvilke problemer/udfordringer nævnes i filmen? Lav en liste.
- Hvad siger filmen om dele af vores emne som: energi, forurening, miljø?
- Hvilke løsninger foreslår filmen for at skabe en bedre verden, og hvad synes eleverne om dem?
- På hvilke måde beskrives FN’s rolle i filmen?
Fælles baggrund før dilemma-spillet
2 – 4 lektioner
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Se filmen om dannelsen af olie og gas – den er produceret af Økolariet
- Se statistik om verdens energiforbrug og udledning af CO2 – Hent læseark 1.
- Se filmen: Kul og olie – om hvordan kul og olie blev aflejret i jorden, hvornår vi begyndte at bruge råstofferne og hvilken betydning, det har haft for vores samfundsudvikling. Produceret af Energimuseet.
- Læs artiklen: Olie – til gavn for nogen og til skade for andre. – Hent læseark 2.
- Se filmen: Yasuni – the movie (engelsk undertekster).
- I fysik/kemi kan der gennemføres et forsøg med udledning af CO2 i fossile brændstoffer – Hent arbejdsark 1.
Skal olien blive i jorden? Et dilemma-spil om miljø, penge og fattigdom.
6-16 lektioner
Eleverne bliver præsenteret for en case – hent lærerark – om muligheden for udvinding af olie. Det er en fiktiv case, men materiale og problemstillinger er inspireret af virkelige situationer i Sydsudan, Peru og Ecuador. Casen præsenteres for alle – efterfølgende bliver eleverne opdelt i 6 grupper, som repræsenterer forskellige aktører og synspunkter i sagen.
- Casen læses højt/uddeles til klassen – eventuelle spørgsmål afklares.
- Eleverne inddeles i 6 grupper (beslut på forhånd om eleverne skal kunne vælge grupperne).
- Hver gruppe får deres eget arbejdsark. Gruppen skal sætte sig ind i deres synspunkter, læse/se eventuelt materiale og måske researche på nettet.
- Hver gruppe forbereder en kort præsentation med deres synspunkter – Hent arbejdsark 2 – En biologilærer kan med fordel konsulteres vedrørende temaet om biodiversitet.
- Selve dilemma-spillet foregår i 3 faser (første forhandlingsrunde, nye forberedelser, afsluttende forhandling) – lærerark.
Det er vigtigt, at der er en forhandlingsleder, som enten er læreren eller en person udefra. Det er fint, hvis eleverne bliver enige om en løsning, som alle er tilfredse med – men det er ikke målet i sig selv. Der er tale om meget komplekse problemstillinger, som det ofte er svært at nå til enighed om i virkeligheden.
Efter dilemma-spillet – hvad mener du selv?
1-2 lektioner
I dilemma-spillet har eleverne påtaget sig en rolle og dermed nogle synspunkter. Hvad mener de egentlig selv?
- Der er mulighed for at se noget af det materiale, som andre grupper har haft (film/tekster).
- Eventuelt kan I lave en ”personlig afstemning” – hvilken løsning har størst opbakning i klassen?
Dilemma-spillet og verdensmålene
2 lektioner
Når klassen er færdig med de sidste opgaver, vender I tilbage til verdensmålene. Med udgangspunkt i en oversigt over alle 17 verdensmål, foreslår vi, at I kigger særligt på:
I grupperne kan eleverne kommentere de nævnte verdensmål med udgangspunkt i deres arbejde med dilemma-spillet. På hvilken måde har spørgsmålet om olien i undergrunden indflydelse på muligheden for at nå verdensmålene inden år 2030?
- Eleverne kan skrive en avisartikel eller et essay om temaet: Skal olien blive i undergrunden? Hent arbejdsark 3.
- Klassen kan fortælle resten af skolen om deres arbejde med verdensmål og spørgsmålet om, hvad vi stiller op med olien og miljøet.
Fælles Mål og temaforløbet: Skal olien blive i undergrunden?
Verdensmålene




