Matematik: Det vigtige vand
Dette er en del af et samlet forløb, hvor også fagene dansk, natur/teknologi og idræt er repræsenteret.
Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelsestrin Indskoling
Fag Matematik
Varighed 3 – 6 lektioner
I Danmark er vi vant til, at vand er nemt at få fat i. Vi åbner bare for vandhanen, bruseren og skyller ud i toilettet. Men hvad bruger vi egentlig vand til – og hvor meget?
Opgaver til eleverne om vandforbrug:
- Lav en liste over, hvad vi bruger vand til i hverdagen – den kan laves i grupper eller fælles.
- Gæt på hvad vi bruger mest vand på – opgaven er opdelt i 6 kategorier. Hent arbejdsark 3.
- Se på cirkeldiagrammet og regn ud, hvor mange rigtige, I har – snak om resultatet i klassen. Med udgangspunkt i at hver dansker bruger 104 l vand i døgnet, kan I omregne diagrammets tal til liter og eventuelt lave et søjlediagram. Hent arbejdsark 4.
- Hvor meget vand bruges på et brusebad? Lav dit eget forsøg. Hent arbejdsark 5.
Nogen kalder vandet for ”Det blå guld” – det er for at minde os om, at vi kun har det til låns og skal passe på det.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvad kan du selv gøre for at passe på vandet? Snak om opgaverne i punkt 3.
- Kig på et forslag fra Vandakademiet og drøft det i klassen. Hent arbejdsark 7.