Dansk: Det vigtige vand
Dette er en del af et samlet forløb, hvor også fagene natur/teknologi, matematik og idræt er repræsenteret.
Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelsestrin Indskoling
Fag Dansk
Varighed 12 – 22 lektioner
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer verdensmålene i børnehøjde og opfordrer blandt andet til at gøre verdensmålene kendte.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvilke problemer/udfordringer nævnes i filmen? Lav evt. en liste på tavlen.
- Hvad tænker eleverne om dem?
- På hvilken måde viser/fortæller filmen om vand?
Vand er forudsætningen for alt liv på jorden. Mennesker, dyr og planter har alle brug for vand. Vi ser nærmere på vandets kredsløb.
- Se filmen Vandets kredsløb og tal om den i klassen.
- Lav ord-kort til klassen med vand-ord.
I Danmark er vi vant til, at vand er nemt at få fat i. Vi åbner bare for vandhanen og bruseren og skyller ud i toilettet. Men hvad bruger vi egentlig vand til – og hvor meget?
Opgaver til eleverne om vandforbrug:
- Lav en liste over, hvad vi bruger vand til i hverdagen – den kan laves i grupper eller fælles.
- Gæt på hvad vi bruger mest vand på – opgaven er opdelt i 6 kategorier. Hent arbejdsark 3.
- Se på cirkeldiagrammet og regn ud, hvor mange rigtige, I har – snak om resultatet i klassen. Hent arbejdsark 4.
- Hvor meget vand bruges på et brusebad? Lav dit eget forsøg. Hent arbejdsark 5.
- Måske skal der laves flere ord-kort med vand-ord.
Mange steder i verden er vand ikke en selvfølge. Her skal vand hentes ved vandløb eller i brønde – et hårdt arbejde, som oftest bliver varetaget af kvinder og børn. Vi tager en tur ud på landet i det vestafrikanske land Burkina Faso.
Opgaver til eleverne:
- Se filmen om 13-årige Fatoumata, som hver dag henter vand til sin familie.
- I kan også se to film om Elisa på 9 år: Mød Elisa – hjemme i Balogo og Mød Elisa – på arbejde i minen. Filmene kan ses på siden om U-landskalenderen 2017. Her kan I også få mere at vide om Elisa.
- Snak om filmene i klassen.
- Eksperiment: Hvis du selv skulle hente din families vandforbrug ved en brønd. Før I går i gang med eksperimentet, kan I jo lige se denne video Brug hovedet. Hent arbejdsark 6.
- Hvis I gennemfører eksperimentet i grupper, kan eleverne skiftes til at filme.
- Skriv en historie om jeres eksperiment.
Nogen kalder vandet for ”Det blå guld” – det er for at minde os om, at vi kun har det til låns og skal passe på det.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvad kan du selv gøre for at passe på vandet? Snak om opgaverne i punkt 3.
- Kig på et forslag fra Vandakademiet og drøft det i klassen. Hent arbejdsark 7.
Når klassen er færdig med de sidste opgaver, vender I tilbage til verdensmålene. Med udgangspunkt i en oversigt over alle 17 verdensmål, foreslår vi, at I kigger særligt på:





I grupperne kan eleverne kommentere de nævnte verdensmål med udgangspunkt i deres arbejde med
emnet.
Eksempler på udsagn kunne være:
- Verdensmål 1: Elisas familie er fattig, derfor må hun arbejde i minen
- Verdensmål 3: Der kan være bakterier i det vand, Fatoumata hentede i vandløbet
- Verdensmål 4: I skolen skal man lære om sundhed. I skolen skal man lære om andre lande
- Verdensmål 6: I Elisas landsby var der en brønd. Fatoumata hentede vand i et vandløb
- Verdensmål 13: Vi kan godt spare mere på vandet
Når eleverne har forberedt sig i grupperne, snakker I om de valgte verdensmål i klassen.
Idéer til ekskursioner i forbindelse med emnet
Fælles Mål og temaforløbet: Det vigtige vand