Det vigtige vand
Med udgangspunkt i FN’s verdensmål ser vi nærmere på det vigtige vand. Vand er en forudsætning for alt liv på jorden. Derfor er det en ressource, der skal passes på.
Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelsestrin Indskoling
Fag Dansk, idræt og bevægelse, matematik og naturteknologi
Varighed 12 – 22 lektioner
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer verdensmålene i børnehøjde og opfordrer blandt andet til at gøre verdensmålene kendte.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvilke problemer/udfordringer nævnes i filmen? Lav evt. en liste på tavlen.
- Hvad tænker eleverne om dem?
- På hvilken måde viser/fortæller filmen om vand?
Vand er forudsætningen for alt liv på jorden. Mennesker, dyr og planter har alle brug for vand. Vi ser nærmere på vandets kredsløb.
- Se filmen Vandets kredsløb og tal om den i klassen.
- I klassen kan I bygge jeres egen model af vandets kredsløb og holde øje med, hvad der sker. Hent arbejdsark 1.
- Filmen nævner også fotosyntesen – lav eventuelt et forsøg, der belyser den. Hent arbejdsark 2.
- Lav ord-kort til klassen med vand-ord.
I Danmark er vi vant til, at vand er nemt at få fat i. Vi åbner bare for vandhanen og bruseren og skyller ud i toilettet. Men hvad bruger vi egentlig vand til – og hvor meget?
Opgaver til eleverne om vandforbrug:
- Lav en liste over, hvad vi bruger vand til i hverdagen – den kan laves i grupper eller fælles.
- Gæt på hvad vi bruger mest vand på – opgaven er opdelt i 6 kategorier. Hent arbejdsark 3.
- Se på cirkeldiagrammet og regn ud, hvor mange rigtige, I har – snak om resultatet i klassen. Med udgangspunkt i at hver dansker bruger 104 l vand i døgnet, kan I omregne diagrammets tal til liter og eventuelt lave et søjlediagram. Hent arbejdsark 4.
- Hvor meget vand bruges på et brusebad? Lav dit eget forsøg. Hent arbejdsark 5.
- Måske skal der laves flere ord-kort med vand-ord.
Mange steder i verden er vand ikke en selvfølge. Her skal vand hentes ved vandløb eller i brønde – et hårdt arbejde, som oftest bliver varetaget af kvinder og børn. Vi tager en tur ud på landet i det vestafrikanske land Burkina Faso.
Opgaver til eleverne:
- Se filmen om 13-årige Fatoumata, som hver dag henter vand til sin familie.
- I kan også se to film om Elisa på 9 år: Mød Elisa – hjemme i Balogo og Mød Elisa – på arbejde i minen. Filmene kan ses på siden om U-landskalenderen 2017. Her kan I også få mere at vide om Elisa.
- Snak om filmene i klassen.
- Eksperiment: Hvis du selv skulle hente din families vandforbrug ved en brønd. Før I går i gang med eksperimentet, kan I jo lige se denne video Brug hovedet. Hent arbejdsark 6.
- Hvis I gennemfører eksperimentet i grupper, kan eleverne skiftes til at filme.
- Skriv en historie om jeres eksperiment.
Nogen kalder vandet for ”Det blå guld” – det er for at minde os om, at vi kun har det til låns og skal passe på det.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvad kan du selv gøre for at passe på vandet? Snak om opgaverne i punkt 3.
- Kig på et forslag fra Vandakademiet og drøft det i klassen. Hent arbejdsark 7.
Når klassen er færdig med de sidste opgaver, vender I tilbage til verdensmålene. Med udgangspunkt i en oversigt over alle 17 verdensmål, foreslår vi, at I kigger særligt på:
I grupperne kan eleverne kommentere de nævnte verdensmål med udgangspunkt i deres arbejde med
emnet.
Eksempler på udsagn kunne være:
- Verdensmål 1: Elisas familie er fattig, derfor må hun arbejde i minen
- Verdensmål 3: Der kan være bakterier i det vand, Fatoumata hentede i vandløbet
- Verdensmål 4: I skolen skal man lære om sundhed. I skolen skal man lære om andre lande
- Verdensmål 6: I Elisas landsby var der en brønd. Fatoumata hentede vand i et vandløb
- Verdensmål 13: Vi kan godt spare mere på vandet
Når eleverne har forberedt sig i grupperne, snakker I om de valgte verdensmål i klassen.
Idéer til ekskursioner i forbindelse med emnet
Fælles Mål og temaforløbet: Det vigtige vand