Ambassadør for menneskerettighederne
Med udgangspunkt i FN’s verdensmål kigger vi nærmere på menneskerettighederne. Hvad har menneskerettigheder og verdensmål til fælles? I dette forløb får eleverne en opgave fra FN. De skal forberede sig på at være nye ambassadører for menneskerettighederne. FN har udnævnt flere børn og
unge verden over.
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Indskoling
Fag Dansk, historie, engelsk, (musik)
Varighed 12 – 26 lektioner
Materiale Hent lærerark
Introduktion
1 lektion
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer de 17 verdensmål for eleverne.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvilke problemer/udfordringer nævnes i filmen? Lav evt. en liste på tavle.
- Hvad siger filmen om rettigheder?
- På hvilken måde beskrives FN’s rolle i filmen?
- Hvilke løsninger foreslår filmen for at skabe en bedre verden, og hvad synes eleverne om dem?
Hvad har mennesker brug for, for at kunne leve et godt liv?
1 – 2 lektioner
Som forberedelse til at kigge nærmere på både FN’s erklæring om menneskerettighederne og børne-konventionen må eleverne først gøre sig deres egne overvejelser. Arbejdet foregår i grupper og munder ud i ”klassens 10 vigtigste punkter.” Men det kan være en god ide, at give eleverne 5 – 10 minutter til selv at tænke over spørgsmålet, før de sætter sig sammen i grupperne. Hent arbejdsark 1.
Fakta om rettigheder, konventioner og FN
2 – 4 lektioner
Eleverne har tænkt deres egne tanker. Nu må de indhente viden om FN, konventionerne mv.
- Se filmen: Hvad er menneskerettigheder?
- Se filmen: FN’s erklæring om menneskerettigheder.
- Historien bag erklæringen om menneskerettighederne. Hent læseark 1.
- Erklæringen om menneskerettigheder (udgave for børn og unge). Hent læseark 2.
Elevopgaver:
- Der er 30 artikler i FN’s erklæring om menneskerettigheder – sæt x ved de 10 vigtigste. Hent arbejdsark 2.
- Find de 10 punkter frem, som I lavede under punkt 2 – vil I ændre noget? Hvorfor/hvorfor ikke? få også tjek på FN’s børnekonvention. Hent læseark 3.
Musik-video-dokumentar om menneskerettigheder
2 – 4 lektioner
Se filmen med musiknummeret: U-n-i-t-e-d.
Elevopgaver:
- Fortæl med egne ord, hvad videoen handler om. Er den god? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Læs sangteksten på engelsk. Hent læseark 4, oversæt og svar på enkelte spørgsmål Hent arbejdsark 3.
- Find læsearket om de 30 artikler og markér, hvilke punkter sangen har med.
Eleverne forbereder deres første ambassadør-optræden
4 – 12 lektioner
Dette kan gøres på flere måder. Vi har disse forslag:
- At skrive egne rap-tekster (i grupper). Temaet skal have noget med menneskerettigheder at gøre. Den kan være på dansk eller engelsk
- At lave et beat (måske sammen med en musiklærer), finde et beat eller bruge videoens beat
- Øve og indspille egne numre
- Eleverne kan nøjes med at lave et ekstra vers til sangen
- Eleverne kan øve sig på ”U-n-i-t-e-d”, så de kan optræde med den
- Fremstil en plakat eller en præsentation med billeder, som kan være baggrund for musiknummeret
- Hvad kan der stå på papirflyene? Producér et antal papirfly med korte tekster.
Hvis I og klassen ikke vil arbejde med musik-numre, kan I vælge at bruge andre genrer. Det kan være et digt eller en tale. I kan så fremføre dem og stadig bruge plakat eller præsentation som baggrund. I kan fremføre resultaterne i klassen, for andre klasser eller for forældre. Hvis I fremfører for andre, kan I bruge papirflyene som en del af jeres event.
Menneskerettighederne og verdensmålene
2-3 lektioner
Når klassen er færdig med de sidste opgaver, vender I tilbage til verdensmålene. Med udgangspunkt i en oversigt over alle 17 verdensmål, foreslår vi, at I kigger særligt på:
I grupperne kan eleverne kommentere de nævnte verdensmål med udgangspunkt i deres arbejde med emnet. Når eleverne har forberedt sig i grupperne, snakker I om de valgte verdensmål i klassen. Passer verdensmål og menneskerettigheder sammen?
Fælles Mål og temaforløbet: Ambassadør for menneskerettighederne
Verdensmålene





