
Hvad stiller vi op med alt den plastik?
Plastik er overalt. Lang væk som øer i verdenshavene og tæt på i elevernes hverdag. I forløbet undersøger eleverne fænomenet lokalt og globalt.
Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelsestrin Mellemtrin
Fag Dansk, matematik og natur/teknologi
Varighed 10 – 25 lektioner
Introduktion
1 lektion
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer verdensmålene i børnehøjde og opfordrer blandt andet til at gøre verdensmålene kendte.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvilke problemer/udfordringer nævnes i filmen? Lav evt. en liste på tavlen.
- Hvad tænker eleverne om dem?
- Hvad siger filmen om dele af vores emne som: drikkevand, affald, produktion.
- Hvilke løsninger foreslår filmen for at skabe en bedre verden, og hvad synes eleverne om dem?
Hvad er plastik?
2 lektioner
Plastik er overalt – men hvad er det egentlig?
Se filmen: Temafilm om plastik for 3 – 6 klasse.
Se eventuelt også filmen: Plastikskolen: Sådan laver man plastik.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Filmen nævner mange ting, som er lavet af plastik – hvilke? Nogen overraskelser?
- Hvad laves plastik af i dag?
- Hvilke fordele er der ved plastik?
- Kan alt plastik genbruges? Hvordan kan man vide det?
Plastik i hverdagen?
2-4 lektioner
Hver elev laver en mini-undersøgelse af deres eget og familiens brug og håndtering af plastik.
Undersøgelsen kan være 1-2-3 dage, så det passer ind i jeres forløb. Eventuelt kan eleverne dokumentere undersøgelsen med fotos (mobiltelefon) – Hent arbejdsark 1.
Måske kan I også få en aftale med et supermarked, hvor eleverne kan tage billeder af plastik, forskellige typer emballage, se flaskesorteringen mv. Gem arbejdsark og billeder, så I kan vende tilbage til dem lidt senere i forløbet.
Plastik i havene
4-8 lektioner
Eleverne har nok ofte set plastikaffald, hvis de har gået en tur ved en strand. Men mon de ved, at der i dag udledes cirka 8 millioner tons plastik i verdenshavene om året. Det svarer til 15 ton i minuttet. Verdenshavene rummer i dag et ton plastik for hver fem ton fisk. Det må vi se lidt nærmere på.
Forslag til aktiviteter:
- Lav jeres eget forsøg med plastik og vind – forsøg og refleksion. Hent arbejdsark 2.
- Se de tre små film: Plastikskolen plastik i havet, Professor Plastik og havet, Jordens 5 plastiksuppe.
- Opsamling af elevforsøg kan suppleres med et lille mini-kursus om vind- og havstrømme og deres betydning for dannelse af plastikøerne. I kan eventuelt vise filmen: Hvor kommer vinden fra? Og en lille animationsfilm, der viser vind- og havstrømme: Perpetual Ocean + billede lærerark – også DMI har brugbare sider.
- De store mængder plastik har stor betydning for mennesker, havdyr og fugle: Se filmene: Professor Plastik og fødekæden og Plastiksuppe forude. Begge film er produceret af miljøorganisationen Plastic Change – de er rigtig gode – hvis man vil undgå den direkte opfordring til at støtte dem, skal filmen stoppes ved 14.47.
Hvad kan vi gøre?
2-8 lektioner
Denne del af emnet kan vægtes forskelligt. Punkt 1 om opsamling på miniundersøgelsen må være et minimum.
- Vend tilbage til miniundersøgelsen. Lav en samlet opgørelse for klassen ud fra hver elevs resultater. Eventuelt kan eleverne i en matematiktime lave nogle søjlediagrammer med resultaterne – hent arbejdsark 3.– har eleverne forslag til at gøre deres plastikforbrug mindre.
- Brug lidt tid på kendskabet til affaldssortering – se filmen: Plastik – kend dit skrald.
- Kan man lave mere miljøvenlig plastik? Lav jeres eget forsøg: find gennemgang på Testoteket og mulighed for at se det på film her eller her.
- Pant på plastikposer. Netto har indført en forsøgsordning med pant på plasticposer på Fyn. Læs mere på Nettos hjemmeside: Plastik hører ikke til i naturen. Er det en god idé?
- Er det en god ide med kampagner for at passe bedre på natur, dyr og mennesker? Virker de? Hvorfor/hvorfor ikke? Se fx Poseidon attacks litterbug, som fik millioner af likes på Facebook – og/eller WWF’s hjemmeside om plastik og havskildpadder: Plastik dræber flere havskildpadder.
- Eleverne kan lave deres eget bud på en kampagne, der virker – måske en lokal kampagne i deres egen by/område.
- Eleverne kan skrive en artikel til skolebladet eller til skolens intranet. Hent arbejdsark 4.
- Eleverne kan skrive en artikel til den lokale avis.
Plastikøer og Verdensmål
2 lektioner
Når klassen er færdig med de sidste opgaver, vender I tilbage til verdensmålene. Med udgangspunkt i en oversigt over alle 17 verdensmål, foreslår vi, at I kigger særligt på:
I grupperne kan eleverne kommentere de nævnte verdensmål med udgangspunkt i deres arbejde med emnet om plastik og genbrug. Når eleverne har forberedt sig i grupperne, snakker I om de valgte verdensmål i klassen.
Fælles Mål og temaforløbet: Hvad stiller vi op med al den plastik
Verdensmålene





