Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelsestrin Mellemtrin
Fag Natur/teknologi
Varighed 10 – 25 lektioner
1 lektion
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer verdensmålene i børnehøjde og opfordrer blandt andet til at gøre verdensmålene kendte.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
2 lektioner
Plastik er overalt – men hvad er det egentlig?
Se filmen: Temafilm om plastik for 3 – 6 klasse.
Se eventuelt også filmen: Plastikskolen: Sådan laver man plastik.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
2-4 lektioner
Hver elev laver en mini-undersøgelse af deres eget og familiens brug og håndtering af plastik.
Undersøgelsen kan være 1-2-3 dage, så det passer ind i jeres forløb. Eventuelt kan eleverne dokumenter undersøgelsen med fotos (mobiltelefon) – Hent arbejdsark 1.
Måske kan I også få en aftale med et supermarked, hvor eleverne kan tage billeder af plastik, forskellige typer emballage, se flaskesorteringen mv. Gem arbejdsark og billeder, så I kan vende tilbage til dem lidt senere i forløbet.
4-8 lektioner
Eleverne har nok ofte set plastikaffald, hvis de har gået en tur ved en strand. Men mon de er ved, at der i dag udledes cirka 8 millioner ton plastik i verdenshavene om året. Det svarer til 15 ton i minuttet. Verdenshavene rummer i dag et ton plastik for hver fem tons fisk. Det må vi se lidt nærmere på.
Forslag til aktiviteter:
2-8 lektioner
Denne del af emnet kan vægtes forskelligt. Punkt 1 om opsamling på miniundersøgelsen må være et minimum.
2 lektioner
Når klassen er færdig med de sidste opgaver, vender I tilbage til verdensmålene. Med udgangspunkt i en oversigt over alle 17 verdensmål, foreslår vi, at I kigger særligt på:
I grupperne kan eleverne kommentere de nævnte verdensmål med udgangspunkt i deres arbejde med emnet om plastik og genbrug. Når eleverne har forberedt sig i grupperne, snakker I om de valgte verdensmål i klassen.