Forløb Ulighed og globalisering
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Ungdomsuddannelse
Fag Historie
Varighed 2 moduler
Materialer Hent materialeliste her
Første lektion sætter fokus på oplysningstiden og centrale samfundstænkeres idéer om demokrati og oplysning. Eleverne bliver indledningsvis introduceret til enevælden og skal herefter i grupper forberede og afholde et oplæg om en af de klassiske oplysningsfilosoffer Voltaire, Rousseau og Montesquieu.
I den anden lektion arbejder vi med menneskerettighedernes udvikling efter 2. verdenskrig og under den kolde krig. Eleverne analyserer FN’s menneskerettighedserklæring fra 1945 og forsøger at karakterisere dem som frihedsrettigheder eller sociale rettigheder.
Til slut skal eleverne kort forholde sig kritisk og reflekteret til menneskerettighederne – også i lyset af den aktuelle kritik og diskussion af menneskerettighederne.
Følgende verdensmål er især i fokus:
Indledende refleksionsskrivning:
Læsefokusspørgsmål (besvares skriftligt):
1) Hvorfor betragtes oplysningstidens tankegang som udtryk for moderne tankegang?
2) Hvordan ændredes den videnskabelige metode sig med oplysningstiden?
3) Hvilke konsekvenser fik oplysningstiden for synet på uddannelse?
Læsefokus: Hvilken styreform argumenterer forfatteren for, og hvordan gør han det?
Klassen inddeles i 3 grupper, som læser en tekst hver:
1) Tekst: ”Francois Voltaire (1694-1788): Tolerance”, i Kim Beck Danielsen: Fra antikken til reformationen, Gyldendal 2007
2) Tekst: ”Uddrag af Rosseau: Samfundskontrakten”
3) Tekst: ”Uddrag af Montesquieu: Lovenes ånd”, i Johnny Thiedecke: Oplysningstiden, Borgens forlag, 1989
Arbejdsform: 25 min. i klassen.
Arbejdsform: 25 + 25 min. i tre lige store grupper. 15 min. i klassen
Læsefokusspørgsmål:
1) Hvad var konsekvenserne af 2. verdenskrig?
2) Hvad er formålet med FN, og hvordan er organisationen opbygget?
Arbejdsform: 20 min. i klassen.
Note til læreren:
Opsamling på FN’s opbygning:
Arbejdsform: 35-50 min. i 3-mands grupper.
Arbejdsform: 20-30 min. i klassen.
Læreroplæg:
Opsamling med fokus på elevernes oplevelse af menneskerettighederne: