Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Indskoling
Fag Dansk, historie, engelsk, musik
Varighed 12 – 26 lektioner
Materiale Hent lærerark
1 lektion
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer de 17 verdensmål for eleverne.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
1 – 2 lektioner
Som forberedelse til at kigge nærmere på både FN’s erklæring om menneskerettighederne og børne-konventionen må eleverne først gøre sig deres egne overvejelser. Arbejdet foregår i grupper og munder ud i ”klassens 10 vigtigste punkter.” Men det kan være en god idé, at give eleverne 5 – 10 minutter til selv at tænke over spørgsmålet, før de sætter sig sammen i grupperne. Hent arbejdsark 1.
2 – 4 lektioner
Eleverne har tænkt deres egne tanker. Nu må de indhente viden om FN, konventionerne mv.
Elevopgaver:
2 – 4 lektioner
Se filmen med musiknummeret: U-n-i-t-e-d
Elevopgaver:
4 – 12 lektioner
Dette kan gøres på flere måder. Vi har disse forslag:
Hvis I og klassen ikke vil arbejde med musik-numre, kan I vælge at bruge andre genrer. Det kan være et digt eller en tale. I kan så fremføre dem og stadig bruge plakat eller præsentation som baggrund. I kan fremføre resultaterne i klassen, for andre klasser eller for forældre. Hvis I fremfører for andre, kan I bruge papirflyene som en del af jeres event.
2-3 lektioner
Når klassen er færdig med de sidste opgaver, vender I tilbage til verdensmålene. Med udgangspunkt i en oversigt over alle 17 verdensmål, foreslår vi, at I kigger særligt på:
I grupperne kan eleverne kommentere de nævnte verdensmål med udgangspunkt i deres arbejde med emnet. Når eleverne har forberedt sig i grupperne, snakker I om de valgte verdensmål i klassen. Passer verdensmål og menneskerettigheder sammen?