Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelsestrin Udskolingen
Fag Dansk
Varighed 12 – 21 lektioner + skriftlig opgave
1 lektion
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer verdensmålene i børnehøjde og opfordrer blandt andet til at gøre verdensmålene kendte.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
6-16 lektioner
Eleverne bliver præsenteret for en case – hent lærerark – om muligheden for udvinding af olie. Det er en fiktiv case, men materiale og problemstillinger er inspireret af virkelige situationer i Sydsudan, Peru og Ecuador. Casen præsenteres for alle – efterfølgende bliver eleverne opdelt i 6 grupper, som repræsenterer forskellige aktører og synspunkter i sagen.
Det er vigtigt, at der er en forhandlingsleder, som enten er læreren eller en person udefra. Det er fint, hvis eleverne bliver enige om en løsning, som alle er tilfredse med – men det er ikke målet i sig selv. Der er tale om meget komplekse problemstillinger, som det ofte er svært at nå til enighed om i virkeligheden.
1-2 lektioner
I dilemma-spillet har eleverne påtaget sig en rolle og dermed nogle synspunkter. Hvad mener de egentlig selv?
2 lektioner
Når klassen er færdig med de sidste opgaver, vender I tilbage til verdensmålene. Med udgangspunkt i en oversigt over alle 17 verdensmål, foreslår vi, at I kigger særligt på:
I grupperne kan eleverne kommentere de nævnte verdensmål med udgangspunkt i deres arbejde med dilemma-spillet. På hvilken måde har spørgsmålet om olien i undergrunden indflydelse på muligheden for at nå verdensmålene inden år 2030?