Unge har ordet og taler i FN
Med udgangspunkt i FN’s verdensmål kigger vi på nogle af de store udfordringer: fattigdom, uddannelse, lighed mellem kønnene, ulighed og retfærdighed. Hvilken tale vil eleverne holde i FN for at sætte netop disse emner på dagsordenen?
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Udskoling
Fag Dansk, samfundsfag, engelsk og historie
Varighed 17 – 25 lektioner
Introduktion
1 lektion
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer de 17 verdensmål for eleverne.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvilke problemer/udfordringer nævnes i filmen? Lav en liste.
- Hvad siger filmen om de fem emner?
- Hvilke løsninger foreslår filmen for at skabe en bedre verden, og hvad synes eleverne om dem?
- På hvilken måde beskrives FN’s rolle i filmen?
Fakta om menneskerettigheder og udvalgte verdensmål?
4 – 5 lektioner
For at kunne holde en god tale med vigtige budskaber er det nødvendigt med baggrundsviden. Her er valgt film og tekster om menneskerettigheder og fem udvalgte verdensmål. Til hver tekst skal der tages noter, som kan bruges i det videre arbejde.
- Se filmen: Hvad er menneskerettigheder?
- Se filmen: FN’s erklæring om menneskerettigheder.
- Historien bag erklæringen om menneskerettighederne – Hent læseark 1.
- Erklæringen om menneskerettigheder (en udgave for unge) – Hent læseark 2.
- Få mere viden om verdensmål nr. 1: afskaf fattigdom.
- Få mere viden om verdensmål nr. 4: kvalitetsuddannelse.
- Få mere viden om verdensmål nr. 5: ligestilling mellem kønnene.
- Få mere viden om verdensmål nr. 10: mindre ulighed.
- Få mere viden om verdensmål nr. 16: fred, retfærdighed og stærke institutioner.
Alle links er til sitet: Verdens bedste nyheder.
Berømte taler
3 – 4 lektioner
Nogle taler går over i historien. Nogle taler bliver vist og citeret i særlige sammenhænge. Til inspiration kan I se uddrag af disse tre. Lærerarket har en introduktion til hver taler + talerne i fuld længde. Hent lærerark her.
- Martin Luther King, 1963: I have a dream (Hent uddrag, læseark 3) – (remastered udgave næsten hele talen).
- Emma Watson, 2014: Lancering af UN Women’s HeforShe Campaign, (Hent uddrag, læseark 4).
- Malala Yousafzai, 2014: Nobel Peace Prize Speech, et uddrag – (Hent uddrag, læseark 5).
Forslag til elevaktiviteter:
- Eleverne hører talerne.
- Eleverne læser talerne og slår de ord op, som de ikke forstår.
- Læreren kan vælge at gennemgå principperne om logos, patos og etos.
- I klassen drøftes hvilke virkemidler talerne bruger.
- Hvad synes eleverne om talerne?
- Gennemgå ”tip til talen” (Findes i lærerark) som forberedelse til elevernes egne taler.
Forberedelse til egen tale
3 – 4 lektioner
Eleverne vælger nu det overordnede tema for deres tale. Skal den handle om: fattigdom, uddannelse, lighed mellem kønnene, ulighed eller retfærdighed. Udover det fælles baggrundsmateriale og talerne findes her en særlig henvisning knyttet til hvert tema. Ideen er, at eleverne kun ser/læser kilden til det emne, de har valgt. Opgaven kan løses i mindre grupper eller enkeltvis.
- Tema om afskaffelse af fattigdom: Hans Rosling, Gapminder: Will saving poor children lead to overpopulation?
- Tema om uddannelse: Malala Fund: Evidence for investing in girls’ education + Malalas tale.
- Tema om lighed mellem kønnene: HeForShe website + Emma Watson’s tale.
- Tema om ulighed: Lars Koch: Vi drukner i ulighed.
- Tema om retfærdighed: Om Raif Badawi, Saudi Arabien: Ytringsfriheden under pres i Saudi Arabien eller Amnesty Internationals omtale af sagen: Vær med i kampen for Raif Badawi.
Skriv og hold talen til FN
4 – 8 lektioner
Når eleverne har skrevet talen, skal de øve sig og indtale den (mobiltelefon eller diktafon). Talerne fremlægges for klassen. Hvis eleverne har arbejdet enkeltvis, kan talerne holdes over nogle dage. Talerne kan også holdes for andre klasser, hele skolen eller til et forældrearrangement.
Opsamling på verdensmålene
2-3 lektioner
Når klassen er færdig med de sidste opgaver, vender I tilbage til verdensmålene. Med udgangspunkt i en oversigt over alle 17 verdensmål, foreslår vi, at I kigger særligt på:
- I grupperne kan eleverne kommentere de nævnte verdensmål med udgangspunkt i deres arbejde med emnerne.
- Når eleverne har forberedt sig i grupperne, snakker I om de valgte verdensmål i klassen. Hvad skal der til for at de kan nås? Og er det realistisk? Hvorfor/hvorfor ikke?
Fælles Mål og temaforløbet: Unge har ordet – og taler i FN
Verdensmålene




