Dansk: Jeg bor i verden
Dette er en del af et samlet forløb, hvor også fagene natur/teknologi og idræt er repræsenteret.
Med udgangspunkt i FN’s verdensmål bevæger eleverne sig ud i verden og møder børn fra andre lande. De får mulighed for at leve sig ind i andre børns liv og hverdag og blive klogere på forskelle og ligheder. Temaet er meget konkret, men giver samtidig eleverne baggrund for refleksion – over sig selv som en del af verden.
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Indskoling
Fag Dansk
Varighed 10 – 30 lektioner + eventuelle arrangementer
Se filmen: Lad os skabe en bedre verden. Den introducerer verdensmålene i børnehøjde og opfordrer blandt andet til at gøre verdensmålene kendte.
Forslag til udgangspunkt for samtale:
- Hvilke problemer/udfordringer nævnes i filmen? Lav evt. en liste på tavle.
- Hvad tænker eleverne om dem?
- Hvilke forskelle er der på problemerne/udfordringerne i rige lande og i fattige lande?
- Har filmen forslag til, hvordan vi skal skabe en bedre verden? Hvilke?
- Der vises mange forskellige mennesker i filmen – hvad lagde eleverne mærke til?
Elevopgaver til verdenskortet:
- Kigge på et verdenskort. Det kan gøres på mange måder, men på gratisskole.dk findes dette.
- Finde Danmark og eventuelt snakke om andre lande, som eleverne kender – enten fordi de har hørt om dem, besøgt dem eller oprindelig kommer derfra.
- Nævne/lære de 7 verdensdele – en mulighed er dette kort.
- Snakke om klimaet forskellige steder i verden – med uni-login findes forskellige materialer med kort.
- Hver elev kan have et blankt kort, eller I kan have et fælles i klassen. Start med at farve Danmark. Hvis nogen elever i klassen kommer fra andre lande, så farv evt. også dem.
I kan udvælge enkelte portrætter og lade hele klassen arbejde med de samme opgaver. MEN det giver nogle spændende muligheder at dele klassen op i grupper, som arbejder med hver sit barn. Eleverne får mulighed for at leve sig ind i et andet barns liv og hverdag og samtidig dele deres tanker med deres gruppe. Desuden skal de samarbejde om at fremlægge/præsentere deres arbejde for resten af klassen. Hent materialeliste.
Elevopgaver til portrætterne:
- Læse historien og se de små film, der passer til materialeliste
- Udfylde faktaark: land, verdensdel, find landets flag, land eller by, hus, lege, skole Hent arbejdsark 1.
- Vende tilbage til verdenskortene og farv de lande, som ”børnene” bor i
- Finde ud af mere om landet med materialeliste.
- Organisere ”den varme stol” – få mere at vide i arbejdsark 2.
- Skrive et brev – brug arbejdsark 2
- Lave et portræt af sig selv – brug arbejdsark 2
- Lav en model af jeres barn, hus, omgivelser, andre personer… Hvis det er for omfattende, så vælg at lave en planche eller nogle fine tegninger
- Brug en lektion eller nogle pauser på at lege nogle af de lege, som I har hørt om i portrætterne
- Book tid i hjemkundskabslokalet og lav nogle af de retter, som I har hørt om. Evt. kan hver gruppe lave ”deres barns mad”
Hvis I har arbejdet i grupper, kan hver gruppe fremlægge for resten af klassen. De kan fortælle, vise deres model, planche, billeder, læse op, invitere til en leg… Hvis I abonnerer på skoletube, findes her forskellige værktøjer, som kan bruges til præsentationer.
Idéer til ekskursioner i forbindelse med emnet
Fælles Mål og temaforløbet: Jeg bor i verden