Vi fremmer Bæredygtig Udvikling ved at integrere bæredygtighed i alle fag og i skolen som helhed.

Bæredygtig udvikling

Uddannelse er forudsætningen for bæredygtighed

Bæredygtig Udvikling handler om at sikre fremtidige generationers muligheder gennem en ansvarlig tilgang til vores nuværende handlinger. I UNESCO’s BU-netværk skaber vi bevidsthed og samarbejde for en mere bæredygtig fremtid. Bæredygtig Udvikling er en integreret del af UNESCO’s arbejde og vision, som understøttes af FN’s 17 verdensmål for Bæredygtig Udvikling.

  • Styrker samarbejde om Bæredygtig Udvikling lokalt og globalt.
  • Fremmer idéudveksling gennem temadage og skolebesøg.
  • Udvikler undervisningsmateriale på tværs af fag og niveauer.

Om BU-netværket

Netværket Bæredygtig Udvikling (BU-Netværket) er et undernetværk til UNESCO ASP Verdensmålsskoler. Undernetværket Koordineres af Jon Urskov Pedersen og understøttes af Jacob Fogemann, der udvikler inspirationsmateriale og oplæg for undernetværket.

Undernetværket har til formål at inspirere UNESCO ASP Skolerne til at gøre Bæredygtig Udvikling til en integreret del af skolen som helhed.

I BU-netværket arbejder vi på at skabe bevidsthed og handlekraft blandt børn og unge i forhold til Bæredygtig Udvikling. Dette sker gennem nationale møder, temadage og samarbejder mellem skoler, hvor elever og lærere udveksler idéer og erfaringer.

Bæredygtig Udvikling er et fælles ansvar, og alle fag samt alle skolens medarbejdere kan bidrage. Vi tilbyder idéer til undervisning, organisering og skoledrift, der adresserer verdensmålenes komplekse problemstillinger og søger løsninger gennem en kombination af teoretiske og praktiske tilgange med afsæt i naturvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora.

Bæredygtig Udvikling handler ikke kun om klima, men også om social og økonomisk balance. Derfor arbejder BU-netværket med bæredygtige løsninger, der både beskytter naturen, skaber gode arbejdsvilkår, udvikler bæredygtige forretningsidéer og styrker relationer mellem mennesker – både lokalt og globalt.

1. Temadage og samarbejde i BU-netværket

BU-netværkets temadage – både fysiske og virtuelle – samler elever og lærere fra hele landet samt det internationale UNESCO ASP-netværk. Her skabes dialog, oplæg og idéudveksling, som styrker skolernes arbejde med bæredygtighed.

Vi tager udgangspunkt i materialer og koncepter udviklet af UNESCO og tilpasser dem til en dansk skolekontekst. Det kan f.eks. være The Whole School Approach, UNESCO’s anbefalinger om brug af kunstig intelligens eller måder, hvorpå kunst og kultur kan bidrage til forståelsen af bæredygtighed.

2. Kultur for bæredygtighed på skolen

Det er en kerneværdi i UNESCO, at bæredygtighed er et ansvar for hele skolen. Det er beskrevet som UNESCO’s koncept for The Whole School Approach, der handler om at integrere bæredygtighed i alle aspekter af skolens liv, herunder undervisning, skoleledelse, faciliteter og engagement med lokalsamfundet. Det fokuserer på at gøre skoler til rollemodeller for bæredygtig praksis, hvor både elever, lærere og personale deltager aktivt i at fremme Bæredygtig Udvikling.

Læs mere om The Whole School Approach her

3. Projekter i netværket

I undernetværket er der i øjeblikket fokus på, hvordan Bæredygtig Udvikling integreres i fagene, så problemstillinger og dilemmaer, der relaterer sig til FN’s Verdensmål, bliver en del af den faglige undervisning og ikke bare et ”ad on”.

Undernetværket rummer også Baltic Sea Project (BSP-netværket), der er i gang med projektet Cold Matters om klimaforandringer i de kolde lande. Læs mere om Cold Matters og BSP her

Hvad er Bæredygtig Udvikling?

UNESCO’s arbejde med bæredygtighed, tager afsæt i de tre dimensioner af bæredygtighed: miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed.

Miljømæssig dimension

Bæredygtighed handler om at beskytte og bevare miljøet ved at minimere menneskets negative indvirkning på naturen. I uddannelserne betyder det, at vi skal give eleverne en dyb forståelse af miljømæssige udfordringer som klimaforandringer, tab af biodiversitet og ressourceforvaltning. Samtidig skal de udvikle kompetencer til at løse disse problemer gennem innovative løsninger og bæredygtige handlinger.

Social dimension

Bæredygtighed indebærer også social retfærdighed og respekt for menneskerettigheder. Uddannelsessystemet spiller en central rolle i at sikre, at elever og studerende ikke kun forstår vigtigheden af social lighed og adgang til basale behov som uddannelse, sundhed og arbejde, men også lærer at handle på måder, der fremmer social bæredygtighed. Dette indebærer fx dannelse af empati, globalt medborgerskab og en forpligtelse til at fremme ligestilling og inklusion.

Økonomisk dimension

Bæredygtighed kræver langsigtet økonomisk planlægning og udvikling, der undgår udtømning af ressourcer og skade på økosystemer. I en uddannelsesmæssig sammenhæng indebærer det, at elever og studerende tilegner sig viden om økonomiske modeller som den cirkulære økonomi, hvor ressourcer genanvendes, og hvor forbrugsmønstre understøtter bæredygtighed. Samtidig skal de lære at tænke kritisk og træffe økonomiske beslutninger, der både er ansvarlige og fremtidssikrede.

I en uddannelseskontekst handler bæredygtighed således både om at opnå fagfaglig viden og kompetencer og om at fremme bæredygtig dannelse. Det betyder, at elever og studerende ikke blot skal forstå de teknologier, metoder og principper, der driver bæredygtighed, men også udvikle evnen og viljen til at agere ansvarligt som borgere og i deres fremtidige arbejdsliv.

” En Bæredygtig Udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare. ”

— Gro Harlem Brundtland, tidligere norsk statsminister

Kontakt netværkskoordinator for Bæredygtig Udvikling:

Jon Urskov Pedersen, JP@egaa-gym.dk