unesco netværk

Breaking the Silence: Transatlantic Slave Trade Study Trip

Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelstrin Ungdomsuddannelse
Skolenavn Egaa Gymnasium
Kontakt Lektor Peter Turgay Abat ta@egaa-gym.dk, Lektor Pia Rørkær Sigh ps@egaa-gym.dk

Studietur over to uger i marts 2017 I forbindelse med markeringen for 100-året af salget til de vestindiske øer.

Elever fra en engelsk-samfundsvidenskabelig studieretningsklasse på Egaa gymnasium fundraisede selv 120.00 kr til en studietur til de vestindiske øer. Ptrogrammet indeholdt skole- og universitetsbesøg, debataften på tidligere plantage, diverse oplæg af eksperter på området fra USVI, interaktion med elever fra US Virgin Islands, møde med den danske statsminister Lars Løkke Rasmussen på St Croix samt et større fagligt forløb om slavehandel i både for- og nutid i fagene historie og engelsk som optakt til turen. Desuden havde vi en vandreudstilling fra Dansk Vestindisk Selskab på skolen.

I snart 10 år har Egaa Gymnasium været medlem af TST-netværket under UNESCO. Netværket har som overordnet målsætning at støtte medlemsskolerne i at undersøge og samarbejde om centrale aspekter af den transatlantiske slavehandel og dens konsekvenser. Vores formål med projektet har været at gøre vores elever bevidste om en mørk del af vores fælles fortid samt styrke deres forståelse for de problematikker den har medført og de konsekvenser der stadig ses i dag. Det er TST-netværkets dyrebare kontakter som har gjort en interkulturel udveksling mulig i forbindelse med denne studietur, og det har i høj grad været mødet med vores kontakter på USVI, som har nuanceret og skabt forståelse for emnet hos vores elever. Desuden har studieturen givet eleverne en langt større forståelse med arbejdet med verdensmålene, specielt fattigdom, sundhed, uddannelse, økonomisk vækst og ulighed. Projektet har altså i stort omfang fungeret som en både synkron og diakron øjenåbner for verdens sammenhæng og nødvendigheden af medborgerskab.

Eleverne skulle lave en projektrapport ud fra følgende ramme:

I dette forløb vil vi sætte fokus på forskellige aspekter af US Virgin Islanders selvforståelse – både i litteraturen, i film, i diverse kilder, i mødet med USVI-skoleelever, på museer og mindesmærker på øen. Gennem arbejdet med forskellige metoder i engelsk og historie skal I undersøge, hvad det vil sige at være US Virgin Islander og diskutere, hvilken betydning øernes historie har haft i den forbindelse. Det vil mere specifikt sige, hvad betyder det for befolkningen i dag, at den har været i en offerrolle som slaver, men er kommet igennem den, dog med det ‘men’, at øerne kæmper med fattigdom og sundhedsproblemer og hører under amerikansk territorium, men stadig ikke kan stemme til fx præsidentvalget. I skal besvare den overordnede problemformulering: ” Hvad kendetegner “Crucian” identitet, og hvad har USVIs historie betydet for denne identitet og befolkningens selvforståelse?”

Video: Danskere i Vestindien Artikel i Politiken Artikel i Århus Stifttidende

Projekter