Min nye verden – Verdensmål og verdensborgere på Endrupskolen

Fokus Bæredygtig udvikling
Uddannelstrin Folkeskole
Skolenavn Endrupskolen
Kontakt Anne Foverskov, Anne.foverskov@endrupskolen.dk

I uge 39 havde Endrupskolen temauge om Verdensmålene. Det havde vi også sidste år, men denne gang var indskolingen også med.

Temauge om Verdensmål med en naturvidenskabelig vinkel.

Sidste år havde udskolingen temauge om verdensmålene. Det var en stor succes. Derfor blev en ny temauge placeret i uge 39 2017, men denne gang for hele skolen fra 0.-9 årgang samt specialklasser. Den landsdækkende naturvidenskabsfestival ligger netop i denne uge. Vi besluttede at arbejde med verdensmålene med en naturfaglig vinkel denne gang, da temaet for dette års naturvidenskabsfestival var ” MIN NYE VERDEN”.

Mål for Temauge 2017.

Kan hele skolen samarbejde innovativt om at lave klimaforbedringer på skolen for en mere bæredygtig verden – og samtidig styrke elevernes identitet som globale medborgere?

Hvad gjorde vi helt konkret?

Inspireret af Unesco netværket med fokus på uddannelse for bæredygtig udvikling, nedsatte vi et miljøråd bestående af elever, lærere, leder, serviceleder og undertegnede PLC medarbejder som tovholder. Rådet er ved at udarbejde en handleplan for skolen, så skolen kan blive så klimavenlig som mulig og dermed integrere FN’s Verdensmål i dagligdagen og i undervisningen. Miljørådet blev inddraget i planlægningen af temaugen. Det var vigtigt for os at få eleverne engageret i projektet på et tidligt tidspunkt.

Ramme og mål for ugen blev vedtaget:

  • Vi arbejder årgangsvis (to klasser) – tre lærere pr. årgang, samt pædagoger.
  • Mødetid 8.00 – 14.30
  • Det tilstræbes at eleverne inddrages aktivt – ingen passiv formidling.
  • Vi vil søge inspiration fra forskere og samarbejdspartnere udefra.
  • Eleverne skal ud i ”den virkelige verden”.
  • Udstilling i hallen torsdag 16.30 -18.00 Her skal eleverne formidle deres viden for hinanden, for forældrene.
  • Vi inviterer lokale grønne foreninger til at komme med en stand.
  • Fredag oprydning og evaluering. Hvor langt kom vi? Hver årgang laver en præsentation af deres udbytte af ugen.

Inden sommerferien lavede PLC et oplæg ved et lærermøde, hvor strukturen i temaugen blev fremlagt og godkendt. Der blev vist og gemt en præsentation på Intra med ideer og links til undervisningsmateriale, gæstelærere, ture ud af huset mm. Desuden sørgede PLC for at bestille relevant undervisningsmateriale, lave udstilling af læremidler og vejlede i brug af it, der understøtter arbejdet med Verdensmålene. Samtlige lærere på skolen fik efter sommerferien et tre timers kursus i undervisning i Verdensmål og i globalt medborgerskab. Dette kursus blev faciliteret af Unesco/Ungdomsbyen.

Fælles opstart

Mandag i uge 39 havde vi en fællessamling med alle elever fra 0.- 9. klasse. Vi sang skolens slagsang ”Alle børn har ret” og eleverne fik en introduktion til ugens arbejde. Verdens Bedste Nyheder”, som er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik og kampagner, gav børnene en introduktion/repetition til verdenmålene. Vi brugte ugen til at sætte fokus på, hvordan det nære og individuelle er med til at påvirke det fjerne og globale. Vi arbejdede for eksempel med innovation og design af nye løsninger og produkter til fremtiden. Hver årgang fik tildelt et af nedenstående fokusområder fra naturfagene som ”overskrift”. Naturen lokalt og globalt, Vand, luft, vejr, Red verden, Teknologi og ressourcer, Jorden og solsystemet, Stoffer og energi, Mennesket

Videnskaben på besøg

PLC hjalp med at booke foredragsholdere. Flere forældre meldte sig også på banen og en af vore egne lærere, Ivan Olsen, fortalte i samarbejde med sin søn, der er PHD studerende, om ”Jordens biologiske mangfoldighed”. Det gjorde indtryk.

Klimavison, der skal deles med resten af verden.

Uge 39 er slut, men arbejdet er først lige begyndt. Miljørådet vil fortsætte sit arbejde med at udarbejde handleplan og få sat medborgerskab og bæredygtighed på skemaet i alle fag.
I november var eleverne i miljørådet inviteret til en ungdomskonference i ungdomsbyen. Her mødte de elever fra Estland, Trinidad og Tobago, Namibia, Tyskland og Danmark. De fik mulighed for at udveksle erfaringer med disse unge om, hvordan vi i hele verden kan arbejde med bæredygtig udvikling. Det var en stor oplevelse at få gæster fra Trinidad og Tobago med hjem på skolen i dagene efter konferencen.
Ud over denne mulighed for at dele erfaringer i Unesco netværket, har vi partnerskoler i Stockholm og i Hessen, som vi deler viden med omkring bæredygtighed og globalt medborgerskab.

Evaluering af projekt

Eleverne fik nogle oplevelser ud over det sædvanlige. Fx havde 1. klasse valgt at bygge deres eget hønsehus af genbrugsmaterialer. Og jeg tror ikke eleverne glemmer det øjeblik, hvor de slap hønsene, deres klimahelte, ind i buret. Eleverne var enormt stolte af at vise deres projekter frem til forældrene. Miljørådet fik indsamlet ideer til det videre arbejde. På miljørådets stand kunne man få smagsprøver på insektslik mod at aflevere en idé til hvordan miljørådet kan arbejde med verdensmålene på skolen.

Projekter