Forløb Ulighed og globalisering
Fokus Globalt medborgerskab
Uddannelsestrin Ungdomsuddannelse
Fag Biologi
Varighed 2 moduler
Materialer Hent materialeliste her
To faglektioner i biologi c, der tilsammen skal bidrage med eksempler på konsekvenser af ulighed. Målet med de to lektioner er, at elever bliver i stand til at komme med eksempler på konsekvenser (med primær fokus på underernæring).
Fokus: Hvad kan være årsag til fejlernæring? Hvad er anti-næringsstoffer?
Arbejdsform: 20 min. individuelt, i par og klassen.
Opsamling på lektien:
Figurlæsning:
Arbejdsform: 20 + 15 min. gruppearbejde.
Fokus: Funktion af de tre overordnede makronæringsstoffer.
Arbejdsform: 5 + 25 + 5 min. praktisk arbejde.
Fokus: Hvad kan være årsager til, at der opstår en ”ond cirkel” med øget forekomst af sneglefeber?
Arbejdsform: 15 + 15 min. i par og klassen.
Arbejdsform: 35 min. i grupper og klassen.
Arbejdsform: 25 min. i klassen.
Individuelt: Hurtig-skriv 5 min., hvor du svarer så godt som muligt på spørgsmålet.
Makker: Fremlæg jeres pointer for hinanden. Kom gerne med konkrete eksempler fra de tekster, I har læst.
Klasse: Fælles mindmap på tavlen. Afslut evt. med at opstille en liste over konsekvenser.
Fælles opsamling på klassen. Diskuter fordele og ulemper ved de forskellige løsningsforslag.