Biologi: Økosystemer og klimaforandringer

Hvad sker der når vi får vildere vejr og en varmere jordklode? Og hvilke udfordringer står naturen over for som følge af klimaforandringerne?

Forløb Når klimaet ændrer sig
Fokus
 Bæredygtig udvikling
Uddannelsestrin Ungdomsuddannelse
Fag Biologi
Varighed 2 moduler
Materialer Hent materialeliste her
Fotos: Henrik Egede Lassen, Zoomedia.

Introduktion

Med udgangspunkt i økosystemerne undersøges klimaforandringernes påvirkning af økosystemerne. Hvad sker der når vi får vildere vejr og en varmere jordklode? Alt dette leder op til at se filmen ”Before the Flood” fra 2016, som også belyser konsekvenserne ved klimaforandringerne.

Modul 1: Økosystemer og klimaforandringer
Lektier
  • Biologi C – Systime – af Katrine Hulgaard m.fl.
    • s. 454: Naturen – din fremtid?, 658: Økosystemer, 651: Abiotiske og biotiske faktorer, 517: Bæredygtighed, 494: Klimaforandringer

Fokus: Hvorfor er det vigtigt at beskytte vores natur? Hvilke udfordringer står naturen over for som følge af klimaforandringerne?

Natur – økosystemer og klimaforandringer

Arbejdsform: 20 min. i klassen

  • Gennemgang af lektien – biologiske grundbegreber om økosystemer, artsdiversitet og konsekvenserne ved klimaforandringerne.
  • Hvad karakteriserer et økosystem?
  • Hvordan beskriver man et økosystem?
Økosystemer og klimaforandringer

Arbejdsform: 30 min. individuel læsning. 10 min. pararbejde. 5 min. opsamling i klassen.

Hent arbejdsspørgsmål til Økosystemer og klimaforandringer, modul 1.

Before the Flood

Arbejdsform: 25 min. i klassen.

  • Samtale om, hvad der ellers truer naturen.
    • Hvad truer naturen?
    • Hvad er forurening?
    • Hvad vil bæredygtig udvikling sige i forhold til:
      • Fiskeri?
      • Energi?
      • Landbrug?
    • Begynd med at se filmen: Before the Flood.
Lektier

Fokus: Fortsat på, hvordan vi observerer klimaforandringerne i naturen og hvad man/vi/du evt. kan gøre?

Opsamling på lektien

Arbejdsform: 65 min. i klassen.

Before the Flood

Arbejdsform: 25 min. pararbejde, gruppe og klassen.

  • Walk’n’talk om filmen (5 min.)
    • Hvad kan vi gøre?
  • Gruppearbejde om filmen – svar på spørgsmålene (eleverne har fået spørgsmålene før visningen af filmen. Hent arbejdsark 3 her.

Relaterede forløb

bæredygtighed globus